Hoe krijg je 170 jongeren rond de 15 jaar aan het lezen? Docenten Nederlands mevrouw Crooijmans en meneer Sliep hadden daar een antwoord op.

Leerlingen uit klas 3 kregen zo’n anderhalve maand geleden de opdracht een boek te lezen voor de boekenmarkt. Deze creatieve benadering van het onderdeel jeugdliteratuur bij het vak Nederlands sloeg goed aan, want nagenoeg iedere deelnemer koos een klinkende titel uit de Nederlandse moderne literatuur.

Doel bij dit leesfestijn, dat was uitgespreid over maar liefst drie daltonuren in week 15, was met name het overtuigend presenteren van het boek. Hierbij moet je denken aan een duidelijke, flitsende samenvatting, een korte indruk van de personages en schrijver en uiteraard een wervende mening/onderbouwing over waarom de bezoeker het boek zou moeten kopen.

In twee shifts van drie kwartier moesten de leerlingen vervolgens zowel hun eigen werk presenteren a.d.h.v. een folder en een affiche (zie de foto’s) als het helpen beoordelen van het werk van een andere klas. Samen met de beoordelingen van mevrouw Crooijmans en meneer Sliep levert dat in periode 3 een cijfer voor het vak Nederlands op.

Groot voordeel van de keuze van veel leerlingen is trouwens dat zij hun titel volgend schooljaar op de leeslijst van 4H of 4V kunnen zetten. Uit de reacties achteraf bleek dat veel leerlingen nooit hadden verwacht dat literatuur voor volwassenen wel degelijk interessant, leuk, verrassend en met name toegankelijk kan zijn.

Je kan dus met recht zeggen: missie geslaagd!

Kijk op het WLfotoalbum voor alle foto’s, hieronder een kleine impressie:

boekenmarkt 4_april 2014 boekenmarkt 3_april 2014 boekenmarkt 2_april 2014