Economie, cultuur en techniek
Wolfert Lyceum vertaalt de visie op daltononderwijs in drie domeinen die in de daltonuren en in de plusprogramma’s aan bod komen (van brugklas tot en met examenjaar). Het gaat om: economie, cultuur en techniek (ECT). De vakken economie en bedrijfseconomie vormen de basis van het domein economie. Het domein cultuur draait om creatief en oplossingsgericht ontwerpen. In het domein techniek worden de bètavakken verder uitgediept. In alle domeinen is er veel aandacht voor talen.
Samen kijken we waar jouw talenten, ambities en interesses liggen en hoe we deze kunnen inpassen in je schoolloopbaan. Daarvoor hebben we in de onderbouw VVV-uren (verbetering, verbreding en verdieping). De verbetering is mogelijk voor de drie kernvakken: Engels, Nederlands en wiskunde. De verbreding en verdieping bieden we aan op het gebied van economie, cultuur en techniek. In de bovenbouw kun je kiezen voor plusprogramma’s, zoals Jong Ondernemen/Junior Company (economie), Cambridge en DELF (cultuur), Bèta-plus (techniek) en een debatclub (cultuur).
Kortom, een breed en uitdagend aanbod. Daarom bewust dalton.
Activiteitencommissie
De activiteitencommissie (AC) organiseert van alles binnen de school, zoals schoolfeesten en leuke evenementen. De AC bestaat uit een groep enthousiaste leerlingen onder begeleiding van enkele docenten. Het doel van de AC is om leerlingen inspraak te geven op leuke activiteiten buiten het reguliere lesprogramma om. De AC vergadert o.a. in de daltonuren en vraagt dus tijd en inzet van haar leden. Leerlingen die lid willen worden en/of vragen willen stellen, kunnen altijd terecht bij één van de volgende docenten: mw Groenewegen (mag@wolfert.nl), dhr Van Parreren (dpa@wolfert.nl) en dhr Van der Sman (fsm@wolfert.nl).
Activiteitenweken
Vier keer per schooljaar bundelen we de reizen, excursies en andere bijzondere lesactiviteiten in een activiteitenweek. Er worden in die weken minder lessen gegeven. Op die manier kunnen we iets extra’s bieden zonder dat het onrust veroorzaakt in het rooster tijdens andere weken in het schooljaar.
In deze weken bieden we o.a. het cultuurtraject aan. Je gaat dan met je klas naar culturele instellingen, waar je kennismaakt met verschillende kunstuitingen zoals theater, muziek, dans, film en schilderkunst.
Daltononderwijs betekent ook dat je je horizon verbreedt: internationaal oriënteren en kennismaken met andere culturen en talen. Op het Wolfert Lyceum maak je verschillende reizen in Nederland, Europa en als je hiervoor kiest, zelfs buiten Europa (Ghana).
Basis PWS (klas 2 en 3)
In de tweede klas doen leerlingen het project basis-PWS tijdens de activiteitenweken. De focus ligt op het opstellen van de hoofdvraag met deelvragen. Ze verzamelen data door o.a. veldonderzoek, verwerken de resultaten en presenteren het uiteindelijke project in klas 3 aan ouders/verzorgers.
In de derde klas ligt de focus op de onderzoeksmethoden, hoe een onderzoek in elkaar steekt en welke onderdelen daarin onmisbaar zijn.
Het is een doorgaande lijn die wij ontwikkeld hebben om zodoende onderzoeksvaardigheden te leren opdoen, die loopt van de tweede klas naar het examenjaar waarin leerlingen hun profielwerkstuk presenteren. Ook ondersteunt deze leerlijn in onderzoeksvaardigheden de overstap naar het vervolgonderwijs.
Bèta+ programma (4, 5 en 6 vwo)
Tijdens de VVV-uren in de onderbouw heb je misschien ontdekt dat je techniek onwijs leuk vindt en later wellicht een studie in deze richting wil doen. In 4 vwo kun je dan kiezen voor het vak Bèta+ en je krijgt het in 4, 5 en 6 vwo voor twee lesuren per week.
Bèta+ is een programma dat ontwikkeld is in samenwerking met de TU Delft. We dagen je uit en geven extra verdieping in de bètavakken (wiskunde, natuurkunde en scheikunde). Het maakt de overgang naar een technische studie een stuk makkelijker, want we geven je een voorsprong mee. Je wordt uitgedaagd om kritisch te denken en creatief te zijn.
In het vak Bèta+ zit veel wiskunde, natuurkunde, scheikunde en programmeren (Python) en je leert over o.a. logica, optimalisatie, verzamelingenleer, grafen (wiskunde), atoomtheorie, eigenschappen van elementen (scheikunde) en klassieke mechanica (natuurkunde). Het klinkt ingewikkeld, maar we doen het stap voor stap, zodat je alles door hebt voor je het zelf weet!
Bij de uitreiking van je vwo-diploma krijg je, als het programma met succes is afgerond, een certificaat. Je voortgang wordt in de gaten gehouden door middel van opdrachten die je inlevert en kleine tentamens. Dit alles komt in je portfolio. Inbegrepen zijn ook leerzame en zeer gezellige jaarlijkse excursies en studiereizen naar o.a. de TU Delft, CERN (Zwitserland) en DESY/ UHH (Hamburg).
Meer informatie is te verkrijgen bij de heer Hamersma (phm@wolfert.nl).
Cambridge (4 havo en 5 vwo)
Om leerlingen grondiger kennis te laten maken met wereldtaal nummer één, het Engels, biedt onze school een uitdagend lesprogramma aan: Cambridge English. Dit programma is bedoeld voor leerlingen van klas 4 havo en 5 vwo. Zij volgen twee lesuren per week, gedurende twee periodes, waar tijdens de hele les Engels wordt gesproken.
Cambridge English, onderdeel van de Universiteit van Cambridge, is een van de voornaamste diploma’s Engels wereldwijd. Het diploma geeft toegang tot (inter)nationale opleidingen en buitenlandstages. Tevens worden deze diploma’s door meer dan 20.000 universiteiten, werkgevers en immigratiediensten wereldwijd erkend.
De diploma’s van Cambridge English worden al meer dan 100 jaar afgenomen en staan volledig in lijn met de niveaus van het Europees Referentiekader voor Talen (ERK). Onze school biedt de mogelijkheid om leerlingen voor te bereiden op een Cambridge English examen CAE C1. Dit examen wordt afgenomen bij een officieel Cambridge English exam centre.
Deelname aan het examen is vrijwillig (de kosten zijn circa 282 euro), de materiaalkosten zijn voor de school.
Meer informatie is te verkrijgen bij de heer De Witte (dwt@wolfert.nl).
Cultuurtraject (klas 1, 2 en 3)
Wij houden van cultuur in alle vormen en vinden het belangrijk om jou ook te inspireren!
Zit je in klas 1, 2 of 3 dan neem je deel aan twee culturele activiteiten per schooljaar als voorbereiding op CKV in de bovenbouw. Je gaat dan met je klas naar culturele instellingen (of er komen externen op school) en je maakt kennis met diverse kunstuitingen, zoals toneel, muziek, dans, film en beeldende kunst. De activiteiten doen we zoveel mogelijk tijdens de vier activiteitenweken in het schooljaar, zodat we extra’s aanbieden zonder dat dit lesuitval en/of onrust in de school geeft in de rest van het schooljaar. Tijdens de activiteitenweken bundelen we zoveel mogelijk reizen, excursies, workshops en overige/gewone lesactiviteiten.
Kennismaken met de wereld van kunst en cultuur en actief deelnemen aan culturele activiteiten is ook belangrijk en handig bij het vak culturele en kunstzinnige vorming in de bovenbouw.
Iedere leerling krijgt een CJP cultuurpas, zodat je ook na schooltijd met korting en voorrang allerlei (film)festivals, concerten, theaters en musea kunt bezoeken (en korting krijgt in sommige winkels).
Daltongymnasium
Op het Wolfert Lyceum hebben we in klas 2 en 3 het daltongymnasium. Je volgt de klassieke talen Grieks en Latijn. Je hebt vier dagen ‘gewone’ lessen van 45 minuten en één dag per week heb je daltongymnasium projectdag. Op die dag volg je een project van ongeveer 10 weken, waarbij diverse vakken samenwerken. Zo is er in 2 daltongymnasium het project ‘De Stad’ waarbij je een klassieke oude stad vergelijkt met een moderne stad als Rotterdam. Er komt een gastspreker (architect) en je gaat op excursie naar Rotterdam. Het tweede project heet ‘Le Jeu Olympic’ over, je raadt het al, de Olympische Spelen. De vakken Frans, lichamelijke opvoeding, Nederlands en uiteraard klassieke talen werken hier samen. Je gaat op de projectdag een keertje schaatsen en bobsleeën, want dat zijn Olympische sporten.
Na klas 3 maak je een keuze of je eindexamen in Latijn of Grieks wil gaan doen. Dan kies je dus voor een vervolg van het gymnasium of je stapt over naar het atheneum. In klas 5 en 6 gymnasium vindt er een reis naar Rome / Athene plaats.
Debatteam
Het Wolfert Lyceum kent al jaren een bloeiend debatteam. Regelmatig wordt er gedebatteerd met andere scholen in Nederland en zelfs in het buitenland. Met succes, want bij veel wedstrijden vallen onze debaters in de prijzen. De jongste debaters leren de kunst van het debatteren tijdens de VVV-uren en doen ervaring op bij regionale wedstrijden. Uiteindelijk kan je meedoen aan grote (inter)nationale competities. Op de website van het Wolfert Lyceum staan regelmatig verslagen van de wedstrijden en de successen.
“Zelfvertrouwen, presenteren, mondelinge taalvaardigheid en kritische denkvaardigheid zijn kwaliteiten waar je een hele leven lang profijt van hebt!”
Meer informatie is te verkrijgen bij de heer Van Gulik (mgu@wolfert.nl).
DELE-diploma (Spaans)
Voor de leerlingen die het vak Spaans in 3-4 havo en 3-4-5 vwo op het Wolfert Lyceum volgen, is er een mogelijkheid het erkende Spaanse diploma-DELE A2 en B1 te halen. Het DELE-diploma is een internationaal erkend diploma dat laat zien dat je de Spaanse taal op een bepaald niveau beheerst.
Wolfert Lyceum biedt je de mogelijkheid om een internationaal erkend diploma in de Spaanse taal te halen: DELE–Diplomas de Español como Lengua Extranjera. Er zijn verschillende niveaus van het ERK (Europees referentiekader). De vier vaardigheden die op elk niveau worden getoetst zijn: spreken, luisteren, lezen en schrijven. Het DELE-diploma is onbeperkt geldig en internationaal erkend. Daarnaast is het mogelijk om later een hoger niveau te halen. Met DELE vergroot je ook de basiskennis van het vak Spaans.
Op het Wolfert Lyceum bieden we een training aan ter voorbereiding op het DELE-scolaire niveau A2 (actief basisgebruiker) en niveau B1 (zelfstandig gebruiker). Een leerling uit leerjaar 3 is met een goede voorbereiding in staat om DELE A2 te behalen. Het niveau B1 kan je met een goede voorbereiding en motivatie, vanaf leerjaar 4 behalen.
DELF-diploma (Frans)
Voor de leerlingen die het vak Frans in 3-4 havo en 3-4-5 vwo op het Wolfert Lyceum volgen, is er een mogelijkheid het erkende Franse diploma DELF A2 en B1 te halen. Het DELF-diploma is een internationaal erkend diploma dat laat zien dat je de Franse taal op een bepaald niveau beheerst.
Wolfert Lyceum biedt je de mogelijkheid om een internationaal erkend diploma in de Franse taal te halen: DELF – Diplôme d’Études de Langue Française. Er zijn verschillende niveaus van het ERK (Europees referentiekader). De vier vaardigheden die op elk niveau worden getoetst zijn: spreken, luisteren, lezen en schrijven. Het DELF-diploma is onbeperkt geldig en internationaal erkend. Daarnaast is het mogelijk om later een hoger niveau te halen. Met DELF vergroot je ook de basiskennis van het vak Frans.
Op het Wolfert Lyceum bieden we een training aan ter voorbereiding op het DELF-scolaire niveau A2 (actief basisgebruiker) en niveau B1 (zelfstandig gebruiker). Een leerling uit leerjaar 3 is met een goede voorbereiding in staat om DELF A2 te behalen. Het niveau B1 kan je met een goede voorbereiding en motivatie, vanaf leerjaar 4 behalen.
Ook op de website van het Institut français staat veel informatie, klik hier.
Heb je vragen? Mail ze naar mevrouw Wijnker (hwj@wolfert.nl) of spreek haar persoonlijk aan.
Drama (examenvak)
Binnen het vak drama leer je alles over theater. Jezelf presenteren, tekstanalyse en samenwerken staan er centraal. Met de basisvaardigheden van het theater word je een bewuste speler op het podium. Daarnaast krijg je in de lessen ook te maken met theatergeschiedenis en teksten van vroeger, nu of juist eigen teksten.
Vaak werk je samen aan een opdracht en krijg je de verantwoordelijkheid om elkaar feedback te geven. Die verantwoordelijkheid komt goed tot uiting in het regieproject waar je jouw klasgenoten gaat regisseren aan de hand van jouw visie op een tekst. Zo leer je jouw mening vorm te geven en neer te zetten op een podium. Na iedere scène reflecteer je op de vaardigheid waar je die les aan hebt gewerkt. Zo sta je uiteindelijk zelfverzekerd en bewust op een podium te presenteren. Op die manier krijg je gedurende de lessen de basisvaardigheden van het acteren onder de knie, naast de nodige theorie.
Als examenvak
Het Wolfert Lyceum is een van de weinige havo/vwo-scholen waar je drama als examenvak kunt kiezen. Drama is verplicht in leerjaar 1, 2 en 3. Leerlingen die geïnteresseerd zijn in kunst en toneel en een passie hebben voor presenteren, kunnen het ook in de bovenbouw kiezen en er examen in doen, eventueel als extra vak. Tijdens de lessen oefenen de leerlingen in diverse speelstijlen, maken ze kennis met regie en bereiden ze diverse presentaties voor. Het examen wordt afgerond met een eindexamenvoorstelling.
Meer informatie is te verkrijgen bij mevrouw Van Bakel (wba@wolfert.nl).
Jong Ondernemen / Junior Company
Het Wolfert Lyceum stimuleert leerlingen om een ondernemende houding te ontwikkelen en hun talenten te ontdekken. Het lesprogramma Jong Ondernemen sluit hier perfect op aan en brengt het ondernemerschap in de klas. Leerlingen gaan als échte ondernemers aan de slag en doen ondernemende- en daltonvaardigheden op, werken samen, zijn creatief, nemen initiatief en hun zelfvertrouwen groeit.
De sectie economie heeft ‘Junior Company’ voor de economie leerlingen in de bovenbouw. Met dit lesprogramma krijg je volop de kans je talenten te ontplooien en leer je je ontwikkelen tot een echte ondernemer. Je onderzoekt en ervaart op een levensechte manier welke mogelijkheden en kansen er zijn voor een eigen onderneming.
Juniormentoraat
Oudere leerlingen helpen jongere leerlingen. Een prachtige daltongedachte! Deze gedachte komt al tot uiting tijdens het tutorleren en in de daltonuren, maar nu ook in het juniormentoraat. Leerlingen uit 5 vwo mogen juniormentor worden van een brugklas. Ze zijn het gehele jaar verbonden aan een bepaalde brugklas. Ze gaan mee op kamp, mee op excursies met die brugklas, zijn de vraagbaak in de wandelgangen en in gezamenlijke daltonuren, wonen (als het rooster het toelaat) af en toe een mentorles bij, enzovoorts. Kortom: een hulpje van de mentor en een veilige vraagbaak voor de nieuwe leerlingen van onze school.
Helaas kunnen 4 havo leerlingen geen juniormentor worden, omdat zij zelf op reis zijn tijdens het brugklaskamp. Het meegaan met het brugklaskamp is een zeer essentiële taak van een juniormentor en daarom kunnen we alleen gebruik maken van 5 vwo leerlingen. Deze leerlingen zitten nu uiteraard nog in 4 vwo en zijn druk bezig met het schrijven van hun motivatiebrief. Want juniormentor, dat word je niet zomaar, daar moet je een selectie voor doorlopen. Begin mei moeten alle motivatiebrieven binnen zijn en eind volgen de sollicitatiegesprekken met alle kandidaten.
Juniormentoren in de dop: heel veel succes!
Leerjaarraad
Op het Wolfert Lyceum werken we met twee soorten leerlingenraden, er is een algemene leerlingenraad en een leerjaarraad.
In de leerjaarraad, het woord zegt het al, zijn leerlingen vertegenwoordigd uit één leerjaar. Aan de start van elk schooljaar kiezen de leerlingen uit elke klas twee klassenvertegenwoordigers. Alle klassenvertegenwoordigers uit één leerjaar samen vormen de leerjaarraad. Bijvoorbeeld: de klassenvertegenwoordigers uit 3 vwo vormen samen de leerjaarraad van 3 vwo.
De leerjaarraad vergadert vier keer per schooljaar met de teamleider, dit doen ze aan het einde van elke periode. Elke periode wordt geëvalueerd en punten worden waar mogelijk in de volgende periode bijgesteld en verbeterd. Na een vergadering is het gebruikelijk dat de klassenvertegenwoordiger in de mentorles vertelt wat er besproken is. Zo houd je je klasgenoten op de hoogte. De klasgenoten kunnen altijd punten voor een volgende vergadering aandragen, die de klassenvertegenwoordiger weer kan melden aan de teamleider die de leerjaarraad voorzit.
Door deze leerjaarraden worden de leerlingen beter vertegenwoordigd binnen de organisatie en wordt de leerling-participatie vergroot. De leerjaarraad werkt dus als advies- en overlegorgaan voor docenten en management.
Voorbeelden:
– De klassenvertegenwoordigers van de bovenbouwklassen zijn bezig geweest met het maken van een opzet voor het rooster in de toetsweek. De ervaring leert inmiddels dat hun concept overgenomen wordt. De leerlingen hebben dus een toetsweek naar hun eigen invulling en dat is fijn!
– Het brugklaskamp programma is deels aangepast naar aanleiding van feedback van de brugklasleerjaarraad, enzovoorts.
Dus heb je ideeën, suggesties of heb je een mening over schoolzaken, vertel het aan je klassenvertegenwoordiger, breng het in bij de leerjaarraad of ga zelf in de algemene leerlingenraad!
Leerlingenraad
Bij een daltonschool hoort natuurlijk dat leerlingen mogen meepraten over allerlei zaken in en rond de school. Dit gebeurt via de leerjaarraden en de algemene leerlingenraad. De algemene leerlingenraad komt op voor het belang van de leerlingen. Je kan ons benaderen als je vindt dat een leraar zich niet aan de leefregels of het leerlingstatuut houdt, maar ook als je vindt dat iets op school beter kan. Elk jaar opnieuw worden er verkiezingen gehouden. In de algemene leerlingenraad zitten leerlingen van klas 1 t/m 6. Ze vergaderen over de regels op school, het schoolplein, de docenten, de hoeveelheid toetsen, enzovoorts.
Heb je ideeën, suggesties of een mening over schoolzaken, vertel het aan je klassenvertegenwoordiger, breng het in bij de leerjaarraad of ga zelf in de algemene leerlingenraad !
Maatschappelijke stage (klas 3)
In de derde klas ga je kennismaken met onbetaald vrijwilligerswerk. Hoofdzaak is dat je je inzet voor een ander en de samenleving. Vrijwilligerswerk is goed voor de maatschappij, maar het is ook goed voor jezelf. Je leert nieuwe mensen kennen en je ontdekt waar je goed in bent. Je mag alle uren besteden aan dezelfde stage, maar je kunt ook verschillende dingen doen. Op school krijg je informatie en tips, zoals adressen van stagebemiddelaars en vrijwilligersorganisaties, maar de stageplek moet je zelf regelen, zodat je kunt kiezen wat bij je past.
Je kan je bijvoorbeeld inzetten voor een beter milieu, culturele activiteiten organiseren, voorlezen aan kinderen, helpen als begeleider bij evenementen op school of in een culturele instelling. Je kan helpen bij organisaties op het gebied van ICT en media. Je kunt zelf een actie bedenken om geld in te zamelen voor een goed doel, zoals 3FM Serious Request van het Nederlandse Rode Kruis, noem maar op. Wij zijn enthousiast en jij hopelijk ook, als je met de maatschappelijke stage aan de slag gaat!
Voor alle details, klik HIER.
Pre-Med Erasmus Universiteit (5 en 6 vwo)
Voor getalenteerde vwo’ers met interesse in geneeskunde en wetenschappelijk onderzoek is er Junior Med School op de Erasmus Universiteit.
Wolfert Lyceum ontvangt altijd een informatiebrief van de Erasmus Universiteit, waarin wordt gevraagd om maximaal twee leerlingen per school voor te dragen die in aanmerking komen voor deelname aan het programma van de Junior Med School. Deze leerlingen moeten een profiel volgen die toelating geeft tot de studie Geneeskunde. De selectie is streng: het gaat hier om de meest talentvolle leerlingen!
Heb jij interesse in het Junior Med School? Vraag de decaan of biologiedocent om contact op te nemen met juniormedschool@erasmusmc.nl. Aanmelden is alleen mogelijk via de schooldecaan of biologiedocent.
Pre-University College Universiteit Leiden (5 en 6 vwo)
Heb je een brede belangstelling en vind je het leuk om meer te doen naast je gewone schoolwerk? Dan wil jij vast altijd het naadje van de kous weten! Dat is precies wat het het Pre-University College is: een extra programma voor vwo leerlingen die meer willen en kunnen.
Het Pre-University College programma van de Universiteit Leiden biedt leerlingen die iets extra’s kunnen een geweldige uitdaging. Dit past in de lijn die we op het vwo steeds meer vormgeven om de w van wetenschap uit vwo in te vullen. Zo doen leerlingen in de onderbouw onderzoeksprojecten en worden ze beter voorbereid op hun profielwerkstuk. Nu kunnen enkele leerlingen, die breed wetenschappelijk geïnteresseerd zijn, verder verdiepen buiten de school. We zijn hier heel blij mee!
Het tweejarige programma is voor enthousiaste leerlingen uit 4 vwo met een brede belangstelling en onderzoekende geest, maar ook met zeer hoge cijfers op het rapport. Je moet namelijk in staat zijn het extra programma te volgen naast je reguliere schoolverplichtingen. Het programma bestaat uit vijf blokken met verschillende onderwerpen verdeeld over 5 en 6 vwo en deelname kan enorm bijdragen aan je eigen ontwikkeling. Als je met goed gevolg alle onderdelen afsluit, ontvang je een diploma ter waarde van 15 ECTS (universitaire studiepunten). Voor enkele Leidse opleidingen biedt dit diploma toegang tot de decentrale selectie.
Voor praktische vragen over dit programma kan je terecht bij de decaan en PRE-mentor: Freek van Leeuwen (fle@wolfert.nl).
Sportactiviteiten
Op het Wolfert Lyceum organiseren we veel uitdagende sportactiviteiten onder schooltijd, maar ook na schooltijd. Ben jij ook sportief en wil je kennismaken / meedoen met verschillende sporten en wedstrijden zoals:
- Choreografie dansen of kickboksen? Je kunt dit doen tijdens de VVV-uren!
- Korfbal, volleybal, voetbal, rugby, 10-bal, hockey en nog meer? We doen dit tijdens sportdagen!
- Hardlopen? We organiseren jaarlijks de Wolfert Lyceumloop, een 5 km parcours door het Bergse Bos.
- Hockey? We doen jaarlijks mee aan het regionale schoolhockeytoernooi. Het is een leuke manier om met andere schoolgenoten kennis te maken. Je kan deelnemen op elk niveau, het is sportief maar bovenal heel gezellig!
- Durf jij de strijd aan te gaan met het docententeam? De leerlingen kunnen de docenten uitdagen voor sportieve hockeybattles of voetbalwedstrijden.
- Kennismaken met alternatieve sporten? Wat dacht je van dodgeball, freerunnen of burnball?
- Olympic Moves, de grootste schoolcompetitie van Nederland.
Keuzeprogramma
Wolfert Lyceum biedt een speciaal sportprogramma dat je in het laatste schooljaar helemaal zelf samenstelt. Het zit boordevol nieuwe, uitdagende en ook een paar bekende sporten! Superleuk! Je kiest per blok van drie weken een sport.
VVV-uren (klas 1, 2 en 3)
Zit je in klas 1, 2 en 3 dan starten er drie keer per jaar voor een periode van zes weken nieuwe VVV-uren: verdiepen, verbreden of verbeteren. Je kunt uit heel veel activiteiten kiezen! Kijk op deze pagina. Je kan denken aan Spaans, 3D-techniek, beleggen op de beurs, zangles, Chinees of zumbadansen en je kunt ook extra hulp krijgen voor Nederlands, Engels of wiskunde.
In overleg met je docenten en je mentor wordt eerst besloten of je het beste bij verbeteren geplaatst kan worden, maar is dit niet het geval dan kan je zodra de inschrijving start zelf via Magister kiezen uit een ruim aanbod.
Wij wensen je veel plezier!
P.S. doe je het hele schooljaar mee aan de activiteitencommissie, debatteam en/of Frans DELF dan hoef je niet voor een extra VVV-module in te schrijven (mag uiteraard wel als je wat extra’s wil doen!).
Wiskunde D (examenvak)
Je mag wiskunde D als profielvak (alleen bij NT!) of als vak in het vrije deel kiezen als je ook wiskunde B hebt gekozen. Je volgt dan dus twee wiskundevakken, namelijk B en D. Wiskunde D biedt vooral een verbreding van wiskunde B.
HAVO:
De verbreding krijg je door kansrekening en statistiek (belangrijk bij allerlei vervolgstudies) en ruimtemeetkunde (belangrijk bij technische studies). De verdieping krijg je door een flinke uitbreiding van de toegepaste analyse. Dat betekent onder andere dat je met meer typen functies te maken krijgt dan bij wiskunde B. Onderwerpen zoals kansrekening en ruimtemeetkunde zijn niet moeilijker dan de onderwerpen die je bij wiskunde B krijgt. Als je wiskunde D kiest is het belangrijk dat je wiskunde leuk vindt en er veel tijd in wilt steken.
VWO:
Hierdoor krijg je te maken met onderwerpen als kansrekening, statistiek, analytische meetkunde, dynamische modellen, lineaire algebra en complexe getallen. Wiskunde D is over het algemeen niet moeilijker dan wiskunde B. Bij veel vervolgstudies aan universiteiten en hogescholen krijg je te maken met onderwerpen uit wiskunde D.