Daltononderwijs
Bewust dalton
Wolfert Lyceum is een open, veilige daltonschool gevestigd in een transparant en relatief nieuw gebouw aan de rand van Lansingerland. De school heeft goede (tot zeer goede) resultaten en hoge tevredenheidscijfers. De komende jaren zet Wolfert Lyceum een beweging in die de school ‘bewust dalton’ noemt. Leerlingen worden nóg meer eigenaar van hun leerproces, daarbij ondersteund door de daltonvaardigheden die ze opdoen.
De opbrengsten van het onderwijs zijn groot
Gebleken is dat de leerlingen zeer goed zijn toegerust voor het vervolgonderwijs. Wolfert Lyceum hoort dat regelmatig terug van oud-leerlingen, universiteiten en hogescholen. Wie op deze school examen heeft gedaan, kan vaak beter plannen, reflecteren, verantwoordelijkheid nemen en samenwerken dan andere eerstejaars studenten.
Nederlandse Dalton Vereniging
Wolfert Lyceum is een erkende daltonschool en maakt onderdeel uit van het grote daltonscholennetwerk dat is aangesloten bij de Nederlandse Dalton Vereniging.
De daltonkernwaarden
Het onderwijs is gebaseerd op de vijf daltonkernwaarden: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerking, reflectie en effectiviteit. Leerlingen doen deze vaardigheden stap voor stap op, onder goede begeleiding van mentoren en docenten.
• Verantwoordelijkheid
Op Wolfert Lyceum krijgen leerlingen in kleine stapjes verantwoordelijkheid aangeleerd. De stappen passen bij wat een leerling aankan. Binnen duidelijke kaders maakt hij steeds meer keuzes, begeleid door docenten. Er zijn keuzes in de manier waarop de stof eigen wordt gemaakt en (deels) ook in welk tempo. De leerling kan ook kiezen in welke vakken hij zich wil verdiepen. Hij leert begrijpen hoe de maximale speelruimte die hij krijgt, werkt.
• Zelfstandigheid
De leerling ontwikkelt een steeds grotere mate van zelfstandigheid tijdens de schooltijd. Hij of zij leert zichzelf en zijn capaciteiten en ambities kennen. Op basis daarvan maakt de leerling steeds meer eigen keuzes om doelbewust toe te werken naar resultaten. De docenten begeleiden daarbij en spreken de leerling aan op de eigen verantwoordelijkheid in het keuzeproces.
• Samenwerking
Leerlingen leren op alle gebieden samenwerken, vertrouwen op elkaars sterke punten en elkaar – daar waar nodig – aan te vullen en aan te spreken. Een coöperatieve houding is immers essentieel in de wereld van vandaag en morgen.
• Reflectie
Ontwikkelen gaat niet zonder reflectie op het eigen handelen. Daarvoor is feedback nodig van docenten en medeleerlingen. Leerlingen krijgen feedback op de ‘soft skills’, dus op hun daltonvaardigheden (hun mate van verantwoordelijkheid en zelfstandigheid, hun manier van samenwerken) en hun studievaardigheden. Ze krijgen ook feedback op ‘hard skills’: behaalde cijfers laten zien welk kennisniveau ze hebben. Reflectie is op Wolfert Lyceum de motor van het leren; het hele team vervult hierin een voorbeeldfunctie.
• Effectiviteit
De vakken, de lessen en de lestijd zijn zo ingericht dat elke leerling zo effectief mogelijk kan leren en daarin keuzes kan maken. Effectiviteit gaat niet alleen om meetbare resultaten, maar ook om waardering voor de bereikte persoonlijke groei.