Mentor
De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de leerling, ouders en docenten en onderwijsondersteunend personeel. Als zij over een leerling vragen of zorgen hebben, wenden zij zich allereerst tot de mentor.
Het mentoraat speelt een belangrijke rol bij het signaleren en voorkomen van extra ondersteuningsbehoeften. De mentor informeert de teamleider en consulteert zo nodig, in overleg met de teamleider, de ondersteuningscoördinator.
Afdelingscoördinator
Soms overstijgt een vraag of verzoek de mentor. De mentor heeft de zorg over een hele klas en niet altijd de tijd om lang met één leerling in gesprek te gaan. Dan kan de hulp ingeroepen worden van de afdelingscoördinator. Een afdelingscoördinator kan helpen met het maken van speciale (inhaal) roosters als een kind veel verzuimd heeft, spreekt een leerling die opvallend gedrag vertoont in de klas (bijvoorbeeld als een kind eruit gestuurd is), handelt (ongeoorloofde of aangevraagde) verzuimmeldingen af, spreekt leerlingen die moeite hebben met het bijhouden van huiswerk, enzovoorts.
Teamleider
De teamleider is beslissingsbevoegd en ziet erop toe dat de gemaakte afspraken worden nagekomen. De teamleider overlegt regelmatig met de mentoren uit zijn/haar afdeling en met de ondersteuningscoördinator.
Ondersteuningsteam
Ondersteuningscoördinator – Elise de Jong (ejo@wolfert.nl)
De ondersteuningscoördinator is de spil in de ondersteuningsstructuur van onze school. Zij coördineert de uitvoering van het ondersteuningsbeleid, voert de regie over de basisplus en de extra ondersteuning in de school. De ondersteuningscoördinator coördineert en monitort de ondersteuning aan de leerlingen, schakelt indien nodig interne of externe expertise in en initieert het multidisciplinair overleg (mdo). Om tot een effectieve aanpak en begeleiding te komen, werkt zij nauw samen met docenten, mentoren, teamleiders, ketenpartners en met de leerling en de ouders zelf.
Begeleider passend onderwijs (bpo) – Merel van Wensveen (mwn@wolfert.nl)
De bpo’er is gespecialiseerd in het maken van een vertaalslag van de onderwijsondersteuningsbehoeften van leerlingen naar de klassensituatie en helpt de leerling, de docent, de mentor, de ouders, de collega in het ondersteuningsteam e.a. om eventuele belemmeringen in het onderwijsleerproces van de leerling te signaleren, te benoemen en hier handelingsgerichte oplossingen voor te vinden. Kortom: de bpo’er speelt een belangrijke rol in de vormgeving van passend onderwijs op school.
Schoolpsycholoog – Ingeborg van der Burg (ibu@wolfert.nl)
De schoolpsycholoog maakt deel uit van het ondersteuningsteam en kan door de ondersteuningscoördinator worden ingeschakeld. De schoolpsycholoog werkt op het snijvlak van zorg en onderwijs. Zij is betrokken bij het ontwikkelen en implementeren van het ondersteuningsbeleid, analyseert en diagnosticeert complexe casussen, ondersteunt docenten bij de begeleiding van leerlingen en draagt bij aan professionalisering.
Dyslexie
Speciaal voor leerlingen met dyslexie heeft het Wolfert Lyceum twee dyslexiecoaches die leerlingen met dyslexie of een vermoeden van dyslexie begeleiden. Zij organiseren screenings, verwijzen leerlingen zo nodig door voor diagnostisch onderzoek, kijken welke ondersteuning en faciliteiten nodig zijn en stemmen dit af met de betrokkenen. De dyslexiecoach werkt volgens het Dyslexiebeleidsplan van de Wolfert van Borselen scholengroep.
Dyslexiecoach onderbouw – Manon Geurts (mae@wolfert.nl)
Dyslexiecoach bovenbouw – Hanneke Wijnker (hwj@wolfert.nl)
Jeugdhulp op school (JOS)
De Jeugdcoach op School (JOS) is er voor ouders, leerlingen en docenten bij vragen op het gebied van opgroeien en opvoeden. De JOS combineert de functies van de schoolmaatschappelijk werker en de jeugd- en gezinscoach en is verbonden aan een school maar biedt ook onafhankelijke jeugdhulp. De hulp wordt op school geboden en/of thuis. De JOS heeft de mogelijkheid om lichte tot intensieve trajecten in te zetten (maximaal zes maanden begeleiding). Dit varieert van een aantal gesprekken op school tot ondersteuning in de thuissituatie. Als er intensievere hulp nodig is, schakelt de JOS, in overleg met ouders, met Team Jeugd van de gemeente.
Jeugdverpleegkundige - Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
De jeugdverpleegkundige houdt zich bezig met gezondheidsproblemen van leerlingen. Zo wordt de jeugdverpleegkundige betrokken bij leerlingen die vaak ziek zijn. Zij is de schakel naar de schoolarts.
In klas 2 en 4 neemt de jeugdverpleegkundige de digitale vragenlijst ‘Jij en je gezondheid’ af bij de leerlingen. Dit is om de ontwikkeling te volgen en te onderzoeken hoe het gaat met de gezondheid van de leerlingen. De leerling beantwoordt vragen over hoe het gaat en krijgt daarna een persoonlijk gezondheidsprofiel met tips en informatie over gezond(er) leven. Meer informatie vind je op deze website.
Leerplicht
De leerplichtambtenaar houdt zich bezig met het (bestrijden van) schoolverzuim van leerlingen. De leerplichtambtenaar is bijvoorbeeld aanwezig bij gesprekken van de ondersteuningscoördinator met ouders/leerling of gaat in gesprek met de ouders om het verzuim te bespreken.
In deze folder van de gemeente Lansingerland vindt u alle informatie.
Intern contactpersoon / vertrouwenspersoon
Intern contactpersoon
De contactpersoon is een medewerker van de school die het aanspreekpunt is bij een (mogelijke) klacht van een ouder en/of een leerling. Het doel van de contactpersoon is de klacht samen met de inbrenger(s) zo zorgvuldig en discreet mogelijk in kaart te brengen en daarbij de eventuele vervolgstappen te verhelderen. Het gesprek kan bijdragen aan een interne en vaak snellere oplossing.
Het Wolfert Lyceum heeft twee contactpersonen, ook wel interne vertrouwenspersoon genoemd: Rutger Sliep (rsl@wolfert.nl) en Mare de Koning (mkn@wolfert.nl)
Specifieke informatie over de procedures en de betrokkenen is te vinden onder de links hieronder.
Meldcode
Elke professional die werkt met kinderen en volwassenen moet met de meldcode werken. Dit is vastgelegd in de Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
In de meldcode staat wie wanneer welke stappen zet bij een vermoeden van huiselijk geweld of kindermishandeling.
SISA
SISA is een signaleringssysteem voor professionals in de regio Rotterdam. Professionals uit het ondersteuningsteam kunnen hier aangeven dat zij betrokken zijn bij een kind/jongere van 0 tot 23 jaar. Zo kunnen ze met elkaar afstemmen hoe ze de best mogelijke begeleiding kunnen bieden. In SISA staat geen inhoud/dossier. Er wordt alleen bijgehouden of er meerdere professionals bij een kind of gezin zijn betrokken. Klik hier voor meer informatie.
Anti-Pestprotocol
Helaas komt pesten op elke school voor. Op het Wolfert Lyceum proberen we er alles aan te doen om dit te voorkomen. Mocht het een keer gebeuren, bijvoorbeeld via social media, dan is het belangrijk dat de betrokkenen allen reflecteren op hun eigen handelen om zodoende een herhaling of verdere escalatie te voorkomen. Ouders worden in de meeste gevallen ook betrokken bij het bespreken van pestincidenten.
Hoe we met pesten omgaan is te lezen in ons pestprotocol: Anti-Pestprotocol 2023 2024.
Dynamische driehoek
In de ondersteuning werken we altijd samen met de ouders en de leerling, want als het gaat om de ontwikkeling van leerlingen, dan is dat de dynamische driehoek. Ouders kunnen van de school verwachten dat de school zich inspant om hun kind de beste ondersteuning te geven. Tegelijkertijd verwacht de school van ouders dat zij alle relevante informatie verstrekken, meewerken aan de ondersteuning van hun kind en afspraken nakomen. School en ouders hebben elkaar nodig om tot succesvol onderwijs te komen.