De tweede vrijdag van december is Paarse Vrijdag, de dag die scholen aangrijpen om seksuele oriëntatie en genderidentiteit bespreekbaar te maken. Je laat zo zien dat iedereen het recht heeft zichzelf te zijn en dat je niet in hokjes denkt, dus dat je mag zijn wie je bent. Paarse Vrijdag is geïnspireerd op de Amerikaanse Spirit Day, wat begon in 2010. Een groep leerlingen droeg op deze dag paars om steun te betuigen aan lhbti-schoolgenoten. Ze kozen paars omdat deze kleur in de pridevlag staat voor spirit, wat geestdrift of enthousiasme betekent.
Op Wolfert Lyceum werd zichtbaar aandacht geschonken aan Paarse Vrijdag en het was ook hoorbaar in de pauzes met korte geluidsfragmenten van ‘Purple Rain’ en ‘Rainbow High In The Sky’. In de mast hing de regenboogvlag en bij de entree lag een paarse loper en versiering. Veel leerlingen en docenten liepen in paarse kleding, accessoires en mondkapjes door de school. De organisatie hiervan lag volledig in handen van enthousiaste leerlingen van de GSA, een groep die in 2020 op Wolfert Lyceum van start ging. Er volgde een leuk gesprek met twee leerlingen van de GSA op Wolfert Lyceum, Elise de Jong (ondersteuningscoördinator) en Stacey Ouwerkerk (docent lichamelijke opvoeding).
GSA staat voor Gender & Sexuality Alliance en wil naar buiten brengen, dat iedereen moet kunnen zijn wie ze zijn, zonder zich daarvoor te hoeven schamen of te verantwoorden. De leerlingen hebben zelf het initiatief genomen om tijdens de mentorlessen in de brugklas erover te vertellen en tonen ook een deel van een documentaire, “want direct in de brugklas erover vertellen, werkt het beste. Het gaat ons vooral om de bewustwording en het gesprek aangaan, want sommige grapjes of uitspraken kunnen kwetsbaar zijn.”. De groep zorgt er ook voor dat de onderwerpen in de andere klassen aan bod komen. “We werken eigenlijk het hele schooljaar met een GSA bingokaart, een checklist, die ons helpt om onderwerpen af te vinken, zodat het in de lessen aan bod komt. We zijn al goed op weg”.
De GSA op het Wolfert Lyceum kwam van de grond nadat vier leerlingen met een docent er in 2020 over spraken en inmiddels is de kleine groep uitgegroeid tot een grotere groep met leerlingen uit diverse klassen. “Het voordeel hiervan is, dat je altijd iemand kan aanspreken van je eigen leeftijd”.Tweewekelijks komt de groep sowieso bijeen “zonder verplichtingen, gewoon gezellig”.De leerlingen zijn actief in de school met posters, mails, Instagram, maar onderling hebben ze veel aan elkaar door de groepsapp die ze actief gebruiken om bijvoorbeeld af te spreken tijdens de pauze.
Hebben jullie een tip aan jongeren? “Start met praten in een veilige omgeving en ga van daaruit verder. Je kan zijn wie je wilt zijn en dat is okay. Praat erover met elkaar en accepteer elkaar.”
Ondersteuningscoördinator Elise de Jong en docent Stacey Ouwerkerk vullen aan: “Het is belangrijk dat we onderwijs geven, maar een goede sfeer op school, dus dit soort dingen zijn ook super belangrijk. De tijd op school moet gewoon een plezierige tijd zijn. Het Wolfert Lyceum is een school met diversiteit: cultureel, religieus, maar ook op het gebied van gender en seksualiteit wil de school dat iedereen zich veilig moet voelen.”