Indrukwekkende PWS avond, 11/12/2014

Op donderdag 11 december presenteerden de examenkandidaten van zowel de havo als het vwo hun profielwerkstuk (PWS). Het publiek bestaande uit familie, vrienden en personeelsleden van de school was zeer onder de indruk van de onderwerpen en de presentaties.

De onderwerpen waren zeer divers, van puur economisch tot natuurkundig. Zonder de andere kandidaten te kort te doen, was één van de toppers van de avond de sudoko-plotter van Joren Vrancken en Jos Feenstra uit 6V1. Zij bouwden een ‘plotter’, die in staat is een sudoku te fotograferen, te herkennen, op te lossen én in te vullen met een pen. Ouders, leerlingen en docenten keken met verbazing hoe dit apparaat een sudoku automatisch oploste. Een versneld filmpje van deze demo vindt u hier. Joren en Jos werden ook gevraagd om een tekst te schrijven voor de website van Maker Education*, voor het artikel klik hier

Het niveau van de profielwerkstukken vormt een goed voorbeeld voor de examenkandidaten van de toekomst… en een uitdaging!

Hieronder een foto-impressie, klik hier voor alle foto’s.

IMG_0020_verkleind IMG_0015_verkleind IMG_0010.000_verkleind IMG_0012_verkleindIMG_0027_verkleind

*Wat is Maker Education? In de afgelopen jaren zijn allerlei moderne technologieën goedkoop en beschikbaar geworden. Denk daarbij aan 3D printers en allerhande elektronica. De leerlingen van vandaag kunnen deze gereedschappen gebruiken om hun creativiteit te laten ontluiken. De afstand tussen een idee en een product is heel klein geworden. Leerlingen die op deze manier ‘maker’ worden leren ongemerkt en worden uitvinders. Onze maatschappij zit te wachten op uitvinders. Op deze manier kunnen we de traditie van Nederland als ‘maak- en ontwerpland’ weer waar gaan maken.