Zaterdag 22 mei heeft ons debatteam meegedaan aan een (digitale) wedstrijd voor de onderbouw. Voorheen stond deze wedstrijd bekend als het Unicef-debattoernooi, nu heeft het de naam Onderbouw Debattoernooi en wordt het georganiseerd door het Nederlands Debatinstituut.
Ons debatteam is derde geworden en heeft daarmee een ticket verdiend voor de Kleine Prinsjesdag, een debatwedstrijd die normaal gesproken de week voor de echte Prinsjesdag gehouden wordt in de Ridderzaal. Of het ook dit jaar daar zal plaatsvinden, is onzeker wegens de grote verbouwing die plaatsvindt op het Binnenhof. Hoe het ook zij, een prestatie om trots op te zijn!
Hieronder doen onze leerlingen Ella en Luc er verslag van.
Maarten van Gulik
Docent klassieke talen, geschiedenis en maatschappijleer
en begeleider debatteam
Onderbouw Debattoernooi
Afgelopen zaterdag was het weer zover. Het onderbouw debatteam van het Wolfert Lyceum heeft zich weer laten gelden op het nationale debat toneel. De deelnemers waren: Britt Steentjes, Britt Nagelkerken, Stefan Haesen, Lisanne Verhoef en Faith Oordt. Dit konden ze natuurlijk niet alleen en ze stonden onder begeleiding van Ella Bretherton en Luc van den Berge. Na een lange onderbreking door corona konden ze eindelijk weer debatteren. De voorbereiding was dit keer wat minder uitgebreid omdat er geen daltonuren waren, maar dat bleek niet uit de debatten die volgden.
In de ochtend kregen we een opening van niemand minder dan Splinter Chabot en hierna kregen wij de eerste stelling te horen. Die luidde als volgt: ‘De overheid moet belasting op eerlijk geproduceerde producten uit ontwikkelingslanden afschaffen.’ Een pittige stelling om mee te beginnen dus. Van de corona stop was niets te merken, want de debaters zaten er gelijk bovenop en wonnen ook de eerste ronde.
Toen was het tijd voor een korte lunch en na de lunch kwam een improvisatie stelling. Deze was van tevoren nog niet bekend en we kregen een half uur om argumenten voor de stelling te bedenken. De stelling was: ‘Wie voor een vak een 7 of hoger staat, moet klasgenoten hierin bijles geven’. Wij waren voor de stelling, dus moesten we het debat beginnen. Het debat ging wat stroever, omdat we het niet goed konden voorbereiden, maar gelukkig wonnen we alsnog.
Daarna volgde het derde debat. Als we deze ook zouden winnen, hadden we kans om in de finale te komen. Door deze extra motivatie gingen we er weer hard tegenaan. De tegenstander, die uit eersteklassers bestond, werd respectvol maar verbaal de grond ingeboord. Een waar spektakel waarin veel verschillende argumenten, metaforen, persoonlijke voorbeelden en actuele gebeurtenissen werden aangehaald. Dit debat werd weer door ons gewonnen.
Vervolgens kwam de uitslag. We hoorden dat we in de top 5 zaten van de twintig scholen, maar nog niet of we in de finale zaten. Uiteindelijk zaten we niet in de finale door een verschil van 1 punt op de 229 punten. Een nihil verschil dus, maar we zijn wel derde geworden, een prestatie om trots op te zijn! Ook mogen wij volgend schooljaar bij Kleine Prinsjesdag aanwezig zijn, omdat we het zo goed hebben gedaan. Wij kijken hier nu al naar uit. Het was een mooie en leerzame dag en wij hebben ervan genoten.
Groetjes, Ella Bretherton en Luc van den Berge