Juliet, Ouail en Oumnia uit de brugklas mochten de nieuwe teamleider interviewen. Na een goede voorbereiding, gingen ze als echte journalisten aan de slag. Het werd een interessant, leuk gesprek over haar leven, carrière, enzovoorts. Een mooie ervaring en samenwerking! Lees hieronder het volledige interview:
Wilt u iets over zichzelf vertellen?
Ik ben Marleen van Gameren, ik ben 25 jaar getrouwd en heb een zoon van 24 jaar en een dochter van 21 jaar die op kamers woont in Rotterdam. Beide zie ik niet zo vaak meer, dus hebben we vorig jaar een hond genomen. Ik werk al 32 jaar in het onderwijs, op verschillende scholen. Ik ben begonnen als wiskundedocent en deed dat ongeveer 17 jaar en daarna ben ik teamleider geworden. Ik heb ook weleens biologie gegeven en dat vond ik erg leuk om te doen. Verder was ik ook heel vaak brugklasmentor, want ik vond de brugklas altijd de leukste klas. Als ik niet aan het werk ben, vind ik het leuk om in de zon te zitten, met de hond te wandelen, te hardlopen, maar ook bijvoorbeeld Netflix te kijken of spannende boeken te lezen.
Wat heeft ervoor gezorgd dat u naar deze school wilde komen om hier de teamleider te zijn?
Ik wilde wel weer eens werken op een andere school, dus ik keek naar allerlei vacatures. Op deze school stond een vacature voor teamleider klas 1 & 2 en dan ga ik altijd beter kijken, want dat vind ik het leukste werk dat er is. De overstap van de basisschool naar de middelbare school is voor leerlingen een heel leuk en spannend proces en ik wil er graag voor zorgen dat leerlingen zich snel thuis voelen. Daarnaast is deze school een daltonschool en ik vind het heel erg belangrijk, dat leerlingen steeds zelfstandiger worden en daar wil ik ze dan ook bij helpen. Ik vind samenwerken ook heel belangrijk. Al die dingen horen natuurlijk bij daltononderwijs en passen ook bij mij.
Heeft u deze school eerder gezien?
Nee, ik ben hier nooit binnen geweest. Ik woon namelijk in Nootdorp en dat is ongeveer een half uur fietsen hiervandaan. Ik fiets soms langs de school, dus ik had het gebouw al wel zien staan. Het gebouw is opvallend, een grote rode taartpunt en ik vond dat het er heel open en modern uitzag. Vanmorgen heb ik een rondleiding door de school gekregen en ik vind het super mooi, maar ik vrees wel dat ik een paar keer zal verdwalen!
Hoe ziet een dag als teamleider er in uw ogen uit?
Heel afwisselend en dat is ook waarom ik het zo leuk vind! Ik ben niet iemand die de hele dag op kantoor achter een laptop kan zitten om mails te beantwoorden. Als teamleider zijn er natuurlijk dingen die je moet doen, zoals vergaderingen bijwonen en soms moet je ook lessen bezoeken en kijken of het goed gaat bij de nieuwe docenten. Het gaat mij erom om vooral de mensen en het onderwijs beter te leren kennen en ik vind het ook heel belangrijk om regelmatig met leerlingen te praten. Ik loop graag een rondje door de school om te vragen hoe het met iedereen gaat en om te helpen bij het oplossen van eventuele problemen. Als een ouder een vraag heeft, kan hij/zij ook bij mij terecht. In het begin zal ik me waarschijnlijk nog veel moeten inlezen over hoe dingen hier op school geregeld zijn en hoe de dingen afgesproken zijn.
Wat wilt u over twee jaar bereikt hebben op onze school?
Oei, dat is een lastige vraag. Ik wil in ieder geval dat iedereen het naar zijn/haar zin heeft. Ik wil graag dat over twee jaar de leerlingen die zowel in de eerste- als in de tweede klas zitten, vinden dat ze een goede keuze hebben gemaakt om naar deze school te komen. Maar ik wil natuurlijk ook dat de docenten het naar hun zin hebben en dat ze hier met plezier werken. Dat ze goed kunnen samenwerken en dat als ze hulp nodig hebben, dat vragen aan elkaar. Verder staan er een aantal dingen in het schoolplan, zoals meer maatwerk en formatief handelen in de les. En daar hoop ik ook aan bij te kunnen dragen.
Heeft u altijd al in het onderwijs willen werken of kwam dat later?
Ik weet het nog heel goed, ik zat in de derde klas van de middelbare school. Ik was eerst namelijk een beetje een drukke leerling en vond bepaalde dingen te makkelijk, vooral wiskunde. Toen iemand uit mijn klas ziek was en de wiskundeles had gemist, vroeg mijn wiskundedocent of ik de nieuwe stof aan diegene wilde uitleggen. Toen kwam ik er eigenlijk achter dat ik dat super leuk vond om te doen. Ik ging daarna steeds vaker uitleg geven aan klasgenoten en begon het steeds leuker te vinden! Ik vond bijvoorbeeld de schoolfeesten en -kampen altijd heel gezellig, dus als er iets leuks te doen was op school wilde ik meedoen!
Deze baan kan soms veel stress opleveren. Hoe gaat u hiermee om?
Je kan niet alles tegelijkertijd doen. Dus als ik heel veel dingen moet doen, kijk ik eerst wat het belangrijkste is en dan begin ik daarmee. Soms moet ik dan wel de keuze maken om iets anders niet te doen, maar dat vertel ik dan wel meteen aan degene die daarbij betrokken is. Over het algemeen probeer ik gewoon goed te plannen als het stressvol wordt.
Hoe zou u zichzelf in drie woorden beschrijven?
Ik ben heel vrolijk en enthousiast. Ik houd ook heel erg van samenwerken en ben een teamplayer. Soms moet ik natuurlijk wel dingen alleen doen, maar als ik de hele dag alleen aan het werk ben, word ik daar heel chagrijnig van. Dus vrolijk, enthousiast en samenwerking.
Hoe was uw tijd als leerling en waar zat u op school?
Dat was wel heel lang geleden! Ik heb eerst de mavo gedaan, omdat ik niet erg gezond was toen ik op de basisschool zat. Toen ik eenmaal in de derde klas zat, ging het steeds beter met mij en begon ik me een beetje te vervelen. Ik wist toen al dat ik de lerarenopleiding wilde doen, dus ik ging daarna naar de havo. Ik vond vooral de exacte vakken heel leuk, zoals natuurkunde, biologie, scheikunde en wiskunde. Maar ik vond ook de schoolfeesten heel leuk en als er bijvoorbeeld geholpen moest worden op een open dag was ik erbij. Als er iets extra’s te doen was, vond ik dat ook altijd leuk. Ik zat eerst op de St Jozefmavo in Vlaardingen, daarna ben ik naar Spieringshoek in Schiedam gegaan en daarna natuurlijk de lerarenopleiding.
Uw favoriete vak was dus wiskunde. Wat vond u zo leuk aan dat vak?
Ik vond het vooral leuk, omdat je veel zelfstandig mocht werken. Je moet een beetje puzzelen en dat vind ik leuk om te doen. Je krijgt dus een moeilijk vraagstuk en dan moet je goed nadenken over hoe je het gaat oplossen. Ik vond biologie ook een heel interessant vak, maar vooral het menselijk lichaam en gedrag.
Wat vindt u zo fijn aan het daltononderwijs?
Dat je leerlingen leert om zelfstandig te worden, dus je gaat er niet vanuit dat ze al zelfstandig zijn, maar je probeert ze juist stapje voor stapje hiermee te helpen zodat ze goed voorbereid zijn voor de vervolgopleiding. Daarom vind ik het belangrijk dat je als docent op een middelbare school niet alleen zorgt dat de leerlingen een diploma halen, maar dat je ze voorbereidt op hun toekomst en dat doet het daltononderwijs.
Bedankt voor het leuke gesprek en uw tijd!