Traditiegetrouw vindt in november bij het vak Nederlands het kijkdozenmuseum in 3 vwo plaats. Ook dit jaar kunnen docenten Nederlands Lisette Crooijmans en Rutger Sliep terugblikken op een zeer geslaagde editie.
Hun 3 vwo-klassen moesten in periode 2 een (jeugd)boek lezen en daar vervolgens een bijzondere verwerkingsopdracht bij maken. In het kort kwam het erop neer dat de leerling minimaal één belangrijke scène in een kijkdoos moest zien te verwerken. Uiteraard moest die scène voorzien worden van een weldoordachte schriftelijke onderbouwing in goed Nederlands.
Op de foto’s ziet u diverse leerlingen aandachtig de zogenaamde kijkwijzer en -instructie bestuderen en beoordelen. Daarna werd de kijkdoos zelf bekeken en beoordeeld d.m.v. rubrics.
Belangrijk element bij deze editie was het toepassen van een zelfgekozen literair begrip dat prominent aanwezig was in het boek. Denk daarbij aan personage, ruimte, tijd, thema en zelfs motto of motieven. Vanaf 4 vwo gaan de leerlingen trouwens dieper in op o.a. deze begrippen bij de module verhaalanalyse.
De foto’s geven een leuke impressie van het kijkdozenmuseum in 3V1 dat voor één lesuur was geopend op 20 november jl.