Het is maandagmiddag. Je hebt net de eerste schooldag van de week gehad. Je agenda is goed gevuld: toetsen, een presentatie, huiswerk, sporttraining, een feestje en hopelijk ook wat tijd voor jezelf. Je telefoon staat aan, je ouders zijn niet thuis en je hebt net een uurtje om iets nuttigs te doen. Dan trek je een kaartje uit de Dalton-opdracht ‘effectiviteit’:

“Je bent je lunch vergeten en hebt trek.”

Urgent of niet urgent? Belangrijk of niet belangrijk?
Een leerling reageerde droog maar doeltreffend: “Urgent en niet belangrijk. Delegeren die hap. Mijn moeder komt het brengen.”

Deze casus vormde het startpunt van een van de vele interactieve opdrachten tijdens de eerste Dalton Reflectiedag, die op woensdag 16 juli werd georganiseerd. En wat een dag was het! In totaal gingen zo’n 900 leerlingen verspreid over het hele gebouw aan de slag met de vijf Daltonkernwaarden: effectiviteit, reflectie, samenwerking, verantwoordelijkheid en zelfstandigheid.

Elke verdieping stond in het teken van één waarde, met opdrachten die zowel aanzetten tot denken als doen. Zo:

  • reflecteerden leerlingen op hun ontwikkeling via brieven aan hun oude en nieuwe mentor,
  • prioriteerden ze hun taken met behulp van de Eisenhowermatrix,
  • leerden ze meer over zelfstandigheid en zelfregulatie in vier fasen,
  • ontdekten ze hun rol in groepswerk via de teamrollen van Belbin,
  • en onderzochten ze hun verantwoordelijkheid met de cirkels van invloed en betrokkenheid van Covey.

De opdrachten waren niet alleen inhoudelijk sterk, maar ook professioneel en overzichtelijk vormgegeven, dankzij Communication Partners Lansingerland, die de materialen met zorg drukten en leverden.

Gedurende de dag verzamelden leerlingen stempels op hun Daltonwaarde-stempelkaart. Wie alle vijf de waarden had doorlopen, kreeg een welverdiende beloning: een overheerlijk ijsje van Tantoetasty Bergschenhoek.

De dag werd mede mogelijk gemaakt door de inzet van docenten én onze bovenbouwleerlingen uit 5 vwo, die als begeleiders zorgden voor structuur, energie en een positieve sfeer.

De eerste Dalton Reflectiedag was een groot succes: inhoudelijk sterk, organisatorisch soepel én motiverend voor onze leerlingen. Een dag om trots op te zijn!