Winnaars schrijfwedstrijd

Traditiegetrouw worden op Valentijnsdag de winnaars bekend gemaakt van de jaarlijkse schrijfwedstrijd van het Wolfert Dalton. Dit jaar was het thema ‘Wij en ik’.

De jury (bestaande uit Erik Nout, oud-mediathecaris van Wolfert Dalton, Caroline Penterman van boekhandel Maximus en Kas Molenaar, docent van de masterclass filosofie, vond dat er 3 inzendingen bovenuit staken. In de onderbouw bekroonde ze twee leerlingen en in de bovenbouw een. Dit zijn de prijswinnaars met daarbij het juryoordeel:

– Jayden uit 2HV heeft een zeer lastig onderwerp op een hele mooie manier op papier gekregen, en roept daarmee mooie beelden op (“je stem werd zang”, bijvoorbeeld). Grote klasse!

– Juliette uit 2H schrijft (ogenschijnlijk) openhartig over gevoelens van een onbeantwoorde verliefdheid, zonder alles letterlijk voor de lezer uiteen te zetten. Clichés op momenten dat ze nodig zijn, maar er niet in verzanden: heel goed!

– Maartje uit 6V weet met warme beelden het gevoel van verlies buitengewoon hard over te brengen. Fantastisch en snoeihard geschreven.

De winnaars kregen een boekenpakket van boekhandel Maximus en een bioscoopbon. Gefeliciteerd Jayden, Juliette en Maartje!

Het verhaal van Juliette vind je HIER
Het gedicht van Maartje vind je HIER
De inzending van Jayden is te persoonlijk en wordt niet gepubliceerd.

Nieuwbouw leeft nu ook bij de leerlingen

Nieuwbouw leeft nu ook bij leerlingen.

 

Met het aanbieden van de prachtige maquette van de nieuwbouw aan de Argonautenweg en met name het gebouw van Wolfert Dalton daarin werd op 13 februari een inhaalslag gemaakt voor het gevoel van eigenaarschap en trots op de huisvestingsontwikkeling bij onze huidige leerlingen. Sommigen zullen over twee jaar het nieuwe gebouw betrekken en anderen zijn dan intussen afgezwaaid. Zij gaan de annalen in als de laatste bewoners van het oude gebouw.

Voor onze nieuwe brugklasser staat in onze entree vanaf vandaag een inspirerende presentatie van onze toekomstige school.

Wiskundetoppers

Drie van onze leerlingen die mee hebben gedaan aan de eerste ronde van de wiskunde-olympiade zijn door naar de tweede ronde. Het gaat om: Taco Olmer, Jasmijn Burgers en Wouter Mooij, allen uit 5VWO.   

 

Nieuwbouw Bericht

De Spelbrekers

Wij zijn de spelbrekers. Wij maken theater, omdat wij onze stem willen laten horen.

Wij maken theater, omdat wij in het theater elkaar zien, elkaar horen, elkaar ontroeren, elkaar verontrusten, elkaar troosten, elkaar ontwikkelen en elkaar bevragen.

Wij maken theater, omdat we in een wereld leven waarin er talloze middelen zijn om een verbintenis met een ander aan te gaan, maar de maatschappij steeds verder lijkt te individualiseren. Wij maken theater, omdat wij onze creativiteit via een kunstvorm willen uiten die ons de kans biedt om zelf beter te worden door samen te werken met een ander.

Theater is voor ons geen luxe.

Theater is voor ons geen hobby.

Voor ons is theater noodzaak.

Als spelbreker kunnen we iedereen worden.

Als spelbreker kunnen we het onmogelijke voorstelbaar maken.

Als spelbreker kunnen we onszelf verliezen in een ander.

Als spelbreker kunnen we ontsnappen aan de dagelijkse realiteit.

Als spelbreker kunnen we raar doen om er vervolgens achter te komen dat iets wat in eerste instantie raar kan lijken, helemaal niet raar hoeft te zijn.

Als spelbreker kunnen we wie we zijn, wie we willen worden en wie we nooit hopen tegen te komen, elkaar laten ontmoeten.

Maar boven alles zijn wij spelbrekers, omdat wij blij worden wanneer wij samen theatermaken.

“in het theater voelen we ons vrij.”

– de spelbrekers

 

De spelbrekers 2019-2020

Spelers:

Nassim Ajdid(4V)

Merel Bakker (4H)

Cato van Blijswijk (4H)

Misha Bot (4V)

Hannah Dekker (4H)

Sarah Hilbrands (4H)

Anne-Marie ten Katen (4V)

Sverre Kolman (4H)

Iris Ligteringen (4V)

Nisa Özen (5V)

Aimée Spijer (3V)

Anna Visser (4H)

Timo van der Wolk (4H)

Decorcrew:

Pilar Hernández Barrera (2M)

Mila van Bostelen (1HV)

Caitlin Chan (2H)

Anouk van Kollenburg (1HV)

Isis Markides (1HV)

Dadiva Paulo (2H)

Nicole Ramos (2H)

Bo Sies (2H)

Kaoutar Tachi (3M)

Xantia Wittenberg (2M)

Pilar Hernández Barrera (2M)

Mila van Bostelen (1HV)

 

Oorsprong:

Theatergezelschap de Spelbrekers is opgericht in schooljaar 2019-2020. De Spelbrekers maken jaarlijks een theaterproductie die voor publiek opgevoerd wordt. Iedereen die het theater een warm hart toedraagt, is van harte welkom om onze theaterproductie te bezoeken.

In onze theaterproducties werpen we een kritische blik op de aldoor veranderende wereld om ons heen. Ons theatrale hart klopt voor verschillende genres. De ene keer zal humor de boventoon voeren en een andere keer duiken we wellicht de (vaak prachtig ongemakkelijke) diepte in. Wat ons theater vooral zal kenmerken, is onze passie om de wereld om ons heen te bevragen, onze fascinatie voor de tragiek van de alledaagse mens en ons streven om eigenzinnig theater te maken.

De repetities vinden twee keer in de week plaats tijdens de masterclass theater. Theatergezelschap de spelbrekers bestaat niet alleen uit acteurs. Om een voorstelling compleet te maken zijn decor, kostuums, theatertechniek en het spel van de acteurs en actrices allemaal van even groot belang. Alle onderdelen samen maken de uiteindelijke voorstelling immers tot één geheel. Naast acteurs en actrices bestaat ons gezelschap daarom ook uit kunstenaars. Dit zijn leerlingen van Wolfert Dalton uit verschillende leerjaren die hun passie voor vormgeving en theater met elkaar verbinden door het decor en de rekwisieten van de jaarlijkse productie te creëren.

De kers op de taart wordt geplaatst door de technische dienst. De technische dienst bestaat uit leerlingen uit verschillende leerjaren die alles weten over verlichting en geluid. Deze speciaal opgeleide groep van leerlingen is op elke avond of middag waarop technische ondersteuning op school nodig is te vinden. Voor de techniek van de jaarlijkse productie van de Spelbrekers wordt nauw samengewerkt met de technische dienst.

Naast de jaarlijkse theaterproductie presenteren de Spelbrekers korte scènes tijdens de avonden en middagen waarop het Wolfert Dalton gasten op school ontvangt.

Wij ontmoeten jullie graag in het theater!

Schitteren op de Emmaschool

In het derde leerjaar ronden de leerlingen van de havo- en vwo-klassen het vak drama af. Dit doen zij door helemaal zelf een voorstelling te maken. Gedurende een half jaar bedenken de leerlingen zelf het onderwerp, schrijven zij het script, repeteren zij het toneelstuk en maken zij het decor en de rekwisieten.

Vandaag speelde klas 3V de voorstelling Sjakie en de chocoladefabriek voor de groepen 3 en 4 van de Emmaschool. De voorstelling werd in de gymzaal in de Emmaschool gespeeld. Het was werkelijk een feestje! Er werd enorm hard gelachen om de oompa loompa’s en de ruim 70 kinderen in het publiek gaven onze leerlingen een daverend applaus na afloop.
Goed gedaan 3V!

Wie is de Mol bij scheikunde?

Onze scheikundedocent Sebastiaan de Lavoir heeft in het vakblad van de NVON (Nederlandse Vereniging voor het onderwijs in de Natuurwetenschappen) een artikel gepubliceerd.

De docent aan het woord: “Ik was van mening dat er op school veel goede lesactiviteiten worden ontwikkeld. Ideeën en lesontwerpen die de moeite waard zijn om te delen met collega’s binnen het eigen vakgebied (ook buiten de school dus). Ik denk dat er meer collega’s zijn die dingen doen die het publiceren waard zijn. Het resultaat van mijn inspanningen vind je hieronder. Veel le(e)splezier!”

 

Fantastische presentatieavond profielwerkstukken

Leerlingen die al dagenlang zenuwachtig waren, organisatoren die op het laatste moment nog wat dingetjes aanpasten en onder hoogspanning alles onder controle hielden, ouders en andere belangstellenden die zichtbaar genoten van alles wat ze op de presentatieavond van de profielwerkstukken te zien en te horen kregen. Het was zo’n avond waar na alle inspanningen van de afgelopen maanden het Wolfert Dalton zich op zijn best toonde.

Voor het eerst waren de presentaties van alle leerlingen op dezelfde avond ingepland. De mavoleerlingen brachten verslag uit van hun stage, waarbij ze allemaal ook de opdracht hadden gekregen om in hun presentatie een zelfgemaakte vlog te tonen. De havo- en vwo-leerlingen presenteerden hun profielwerkstukken. En allemaal lieten ze zien dat ze in de loop der jaren echte daltonleerlingen geworden zijn: sterke persoonlijkheden die het aandurven om om voor een grote groep te presenteren en die daarbij ook nog van allerlei technische en ict-hulpmiddelen gebruikmaken. Het was een avond die de bezoekers niet snel zullen vergeten.

‘s Middags zorgden alle deelnemers gezamenlijk voor de inrichting van ‘hun’ presentatielokaal en gaven ze elkaar feedback bij het oefenen. ‘s Avonds werd er in elk lokaal een gelikte en gevarieerde show gebracht, waar ook de vele bezoekers uit de voorexamenklassen al enthousiast gemaakt werden en al konden zien wat er volgend jaar van hen verwacht wordt.

De variatie was enorm. De kwaliteit van de presentaties was hoog. En natuurlijk eindigde de avond in de aula, waar de prijzen werden uitgereikt. De beste presentatie van de mavo was van Mike, die verslag deed van zijn stage bij Rijkswaterstaat, op de havo wonnen Jennifer en Leah die vertelden hoe hun documentaire over de macht van coke tot stand was gekomen, en van de vwo-leerlingen presenteerde Helen het best, die een indrukwekkend professioneel magazine over veganisme had gemaakt, waarover ze vertelde.

Mike, Helen, Jennifer & Leah

Er waren ook prijzen voor de beste werkstukken in elke afdeling. Op de mavo won Willem met zijn verslag van zijn stage en onderzoek in Abstwoude Bloeit, een soort woonkamer van de wijk in Delft. Het beste havoprofielwerkstuk was van Parisa die het bestaande idee van een ronde landingsbaan van alle kanten had bekeken en doorgerekend. Op het vwo kreeg Madelief de prijs voor het beste profielwerkstuk voor haar onderzoek naar de Koreaanse taal en wat daar allemaal bij komt kijken als je die taal wilt leren. Inmiddels spreekt en schrijft ze Koreaans op beginnersniveau.

Willem, Parisa, Madelief

Het was een bijzondere avond waarover nog lang nagepraat werd!

 

Workshop licht bij ckv

Deze maand volgen de leerlingen bij CKV workshops bewegend beeld. Vandaag voerden de leerlingen visuele experimenten uit met licht.

Recht uit het hart

Het bombardement rukte het hart uit Rotterdam, maar het hart van onze leerlingen stroomt over voor de medemens. In het kader van het Damoklesproject bezochten de 4h- en 5v-leerlingen van Wolfert Dalton samen met hun maatjes van De Brug het Museum Rotterdam ‘40-’45 NU. De indrukwekkende fotowand met gebombardeerde steden was het startpunt, waarna een korte rondgang volgde door het museum met daarbij de Experience: via beeld en geluid konden leerlingen ervaren hoe het bombardement op Rotterdam op een aantal mensen in die tijd overkwam.

Het bezoek eindigde met het stellingenspel. Over allerlei dilemma’s, soms in het heden, soms uit de oorlog, moesten de leerlingen nadenken. Zou je een vluchteling in huis willen opnemen? Zou je de markt bombarderen als je daarmee Hitler kon doden maar ook het risico zou lopen dat je ouders daarbij omkomen? Je mening vormen, luisteren naar elkaar, argumenten bediscussiëren: onze leerlingen lieten merken dat ze betrokken zijn bij onze samenleving. Iedereen vond dat elke klas een keer een bezoek moet brengen aan dit kleine museum.

Wat een ruimhartige leerlingen hebben wij!