Winnaars liefdevolle schrijfwedstrijd

Zoals ieder jaar werd ook dit jaar weer de Wolfert Dalton schrijfwedstrijd gehouden. Dit jaar was het thema liefde. Hieronder is het juryrapport te lezen. We feliciteren de vijf winnaars Simone, Floortje, Iris, Maartje en Juliette.

 

 

JURYRAPPORT

Wat een mooie gedichten en verhalen hebben wij als jury van jullie mogen ontvangen dit jaar! Het onderwerp “liefde” werd op veel verschillende manieren weergegeven: liefde voor een opa of oma, voor een vriendje of vriendinnetje, maar vooral gingen de verhalen en gedichten over liefde die over is, die kapot is gegaan. Stuk voor stuk verrassende werken met vaak een mooie boodschap.

Het was voor ons als jury dan ook erg moeilijk om één winnaar aan te wijzen, zowel voor de onderbouw als voor de bovenbouw. Na een kort overleg waren wij het er dan ook over eens dat er meerdere prijzen uitgedeeld mochten worden.

Voor de onderbouw is ervoor gekozen om een eerste en tweede prijs uit te delen. De tweede prijs voor de onderbouw gaat naar een gedicht dat niet veel woorden nodig had om indruk te maken op de jury. Een kort en bondig gedicht dat de jury deed denken aan de poëzie van de Vijftigers. De schrijver maakte goed gebruik van tegenstellingen, om daarmee de lezer te overtuigen van haar gemis. Het gedicht heeft een fijn ritme en een overtuigende boodschap. De tweede prijs voor de onderbouw gaat naar… Jou van Iris Ligteringen.

De eerste prijs voor de onderbouw is ook voor een gedicht over verloren liefde. De jury werd positief verrast door dit gedicht, dat gelijk tussen de andere inzendingen uitsprong. Een prachtige beeldspraak met goed gekozen vergelijkingen zorgden voor een indrukwekkend eindresultaat. De lezer wordt meegenomen in het innerlijke conflict van de hoofdpersoon, die haar gevoelens nog eens goed onder de loep legt. De eerste prijs voor de onderbouw gaat naar het gedicht… Haar Liefde van Floortje Scherpenisse.

Voor de bovenbouw is ervoor gekozen om een prijs uit te delen voor het beste gedicht en een prijs voor het beste verhaal. Het winnende gedicht gaat wederom over gebroken harten en liefdesverdriet. De schrijver weet deze donkere kant van de liefde op een komische, misschien zelfs ietwat satirische manier te omschrijven. De jury werd gelijk aangesproken door de grappige en originele titel van dit gedicht. De prijs voor het beste gedicht van de bovenbouw gaat naar… Cupido op TripAdvisor van Simone de Schipper.

Je leeft enorm mee met het verdriet, de frustratie en de (terechte) woede van de hoofdpersoon en tegelijkertijd wil je haar beschermen en zeggen dat haar geliefde het niet waard is. De prijs voor het beste verhaal van de bovenbouw gaat naar… De Rode Deur van Maartje Schelkers.

Één van de gedichten die het net niet heeft gehaald, maar de jury erg aansprak, omschreef een voor vele mensen herkenbare situatie. De hoofdpersoon omschreef haar overweldigende liefde, een liefde die onbeantwoord blijft en eindigt in een gebroken hart. De jury vond dit een heel herkenbaar, lief en ontroerend gedicht. Het was nog niet goed genoeg om te winnen, maar de jury was het erover eens dat de schrijver zeker potentie heeft en wil haar dan ook aanmoedigen met een kleine prijs. Deze aanmoedigingsprijs gaat naar… Het gedicht van Juliette de Haart.

-De jury van de schrijfwedstrijd 2018-2019

Erik Nout
Wilma Profittlich
Maritza Dubravac
Anouk van de Ven

Gedichten & gifslangen, vrijwilligerswerk & de kolonisatie van Mars, een historische roman & de gevaren van roken

De titel boven dit stuk zegt eigenlijk al genoeg over de fantastische presentaties die er donderdag 24 januari te zien waren. De leerlingen presenteerden hun profielwerkstuk aan ouders, familie, vrienden, medeleerlingen en docenten. En dat deden ze vol enthousiasme, mooie afbeeldingen, een beetje zenuwen en heel veel trots.

 

De leerlingen hadden -net als de afgelopen jaren- weer heel veel verschillende onderwerpen gekozen en heel veel gevarieerde profielwerkstukken gemaakt. Een paar voorbeelden. Twee groepen hebben gekeken naar een mogelijke kolonisatie van Mars: Thom en Noah hebben gekeken naar de mogelijkheid om voedsel te verbouwen op Mars, Lucas en Noud hebben nagedacht over de diplomatieke en politieke gevolgen van een kolonisatie: gaan we oorlog voeren of is het een manier om vrede te bewerkstelligen? Deze laatste kreeg de prijs voor het beste pws vwo. Thomas heeft gifslangen, het gif van slangen en slangentanden met gif van alle kanten bestudeerd en Latisha heeft haar eigen gedachten onder woorden gebracht en voorzien van prachtige tekeningen. Beide ontvingen de prijs voor beste pws havo. Verder was er een aardappelkanon, een documentaire over de geschiedenis van hiphop, een muziektheaterproductie, een studie naar schoolsystemen, een onderzoek naar de acceptatie van transgenders, lessen over de mirakelbes, de onderduikers in de Breepleinkerk en over het syndroom van Turner en nog veel meer.

 

Iedereen die aanwezig was heeft genoten van de goede presentaties en iedereen die er niet was heeft echt een hele mooie avond gemist.

Beste presentaties

 

Beste profielwerkstukken

 

De machtige wapenhandelaarster en de dame van de schiettent

Geschiedenis in beeld in het Boijmans

Dinsdagmiddag 8 januari -de kerstvakantie nog vers in het geheugen- ging de geschiedenisklas van 6v naar het Boijmans van Beuningen om nog snel een museumlesje mee te pakken voordat het museum binnenkort voor zeven jaar dicht gaat. Het onderwerpen van de rondleiding waren de zeventiende eeuw en de kunst uit de twintigste eeuw, en dan met name Entartete Kunst. Bij binnenkomst werden we enthousiast begroet door een oud-leerling die tegenwoordig in het museum werkt. Jacin Trill was er ook maar dat was toeval.

We hebben gekeken naar verschillende thema’s die in de zeventiende eeuw populair waren en de boodschappen die vaak in dat soort schilderijen verstopt zitten. Weet u wat honden symboliseren of oesters of wat het wil zeggen als er een schoentje ergens rondslingert (een rood-oranje fluwelen muiltje om precies te zijn) of hoe we kunnen weten waarom die streng kijkende dame met een enorme molensteenkraag (Aletta Adriaensdochter, geschilderd door van Rembrandt) zoveel machtiger was dan die wulps uitziende dame die ernaast hangt (niemand weet hoe ze heet)? Wij nu wel.

Op de tentoonstelling Boijmans in de oorlog hebben we een aantal schilderijen en kunstwerken bekeken die wel in het museum tentoongesteld werden maar door de Nazi’s nooit goedgekeurd zouden worden. De Nazi’s hielden van realistische schilderijen, met gespierde mannen en zorgzame vrouwen die veel kinderen konden baren als waren het broedmachines, geen rare blauwe paarden of witte doeken met hier en daar een paar gekleurde vlakken gescheiden door zwarte lijnen (die niet eens allemaal even dik zijn)! De dame van de schiettent van Pyke Koch is dan wel gespierd maar in de ogen van de Nazi’s geen ideale vrouw.

We waren blij dat we nog even in dit mooie museum rond konden lopen want binnenkort breken de zeven magere jaren aan.

 

3e klas sluit drama af met voorstellingen voor groep 5 en 6

De derde klassen van havo en vwo hebben de dramalessen afgesloten in de onderbouw. Het komende halfjaar zullen zij ook de beeldende vorming lessen afsluiten in de onderbouw. De mogelijkheid bestaat voor de leerlingen om de vakken ook in de bovenbouw te kiezen. De dramalessen werden afgesloten met een doelgroeptheaterproject. Iedere klas maakt voor groep 5 /6 een voorstelling. Dit deden ze door na te denken over de thema’s die passen bij de doelgroep of door te vertrekken vanuit een kinderboek dat bij de doelgroep hoort. Wij willen de Emmaschool en de Park16Hoven hartelijk bedanken voor de gastvrijheid en ook volgend jaar maken we weer een voorstelling voor een doelgroep.

De tweede klassen zullen later in het jaar scènes presenteren op school. Zij gaan in het derde trimester aan de slag met teksten van Esther Gerritsen. We kijken uit naar deze presentaties.

Bezoek Ammi! De muziektheatervoorstelling van Esther Verbrugh.

Als profielwerkstuk maakt, regisseert en speelt, Esther Verbrugh een muziektheatervoorstelling. Superleuk om ook te komen kijken! De voorstelling heet AMMI en gaat over een groep tieners met geheugenverlies, waaronder Louisa.
Ondanks de gaten in haar verleden en geheugen, gaat ze op zoek naar zichzelf en haar toekomst. Samen met haar vriend Mischa verlaat ze het huis waar alle tieners wonen, maar dat gaat niet zonder de nodige complicaties.
Theater met nummers uit actuele Broadway musicals.

Het stuk speelt op 28 januari in Theater in de Lugt in Overschie. Inloop vanaf 19:15 en we beginnen om 19:45.
Elke tweede pauze kun je een kaartje kopen. Een kaartje kost 5 euro.

We zien jullie graag!

Naar de Opera

Op 13 januari bezochten leerlingen de voorstelling van OPERA2DAY.

OPERA2DAY is een opera- en muziektheatergezelschap dat opereert vanuit Den Haag. Het wil de harten van een breed publiek winnen en laten zien dat opera aan iedereen – jong en oud, operaliefhebber of (nog) niet – iets te bieden heeft. De voorstelling is Les Liaisons Dangereuses van Pierre Choderlos de Laclos. Een verhaal over liefde, lust en bedrog, en dat alles tegen de achtergrond van een naderende Franse Revolutie.

OPERA2DAY kwam naar school voor een voorbereidende les van 90 minuten. In het eerste deel van de les zijn de leerlingen uit 4 en 5V vertrouwd gemaakt met het plot van de voorstelling, de muziek, en het historische kader van de Franse Revolutie. In het tweede deel van de les werd met de leerlingen een mindmap gemaakt van welke mensen er betrokken zijn bij het ten tonele brengen van een opera: van componist en het artistieke team, tot productie, techniek, orkest, etc. Vervolgens kruipen we in het hoofd van de decorontwerper: hoe komt hij tot zijn ontwerpen? En welke visie ligt er ten grondslag aan het toneelbeeld van
Vivaldi – Dangerous Liaisons? Vervolgens ontwerpen de leerlingen op basis hiervan zelf in groepen een eigen decorstuk voor de voorstelling.

Oudernieuwsbrief 21 december 2018

Debatteam net geen kampioen

Een geweldige prestatie. Het debatteam van Wolfert Dalton verloor dan nipt de finale van het jaarlijkse Dalton Debat Festival, maar diverse mensen uit het publiek verklaarden dat ze het team van Wolfert Dalton beter vonden. Maar moesten we daarmee nou blij zijn of niet?
We gingen met een zeer ervaren team naar Dalton Den Haag, waar het toernooi dit jaar plaatsvond. Oud-debaters Jelle en Laura vergezelden ons omdat ze de hele dag zouden jureren.
De inhoudelijke voorbereiding was niet geweldig, maar met zoveel ervaren debaters maakt dat niet uit, een beetje druk kunnen we wel aan. De loting plaatste ons in de zwaarste poule, maar ook dat maakt niet uit met zoveel ervaring in het team, want een beetje druk kunnen we wel aan. Na twee ronden hadden in onze poule alle deelnemers precies evenveel punten verzameld, waardoor de derde ronde beslissend zou zijn, maar ook daarvan raakten onze leerlingen niet onder de indruk: een beetje druk kunnen we wel aan. Op naar de finale!
Een beetje druk kunnen we wel aan, maar in de finale ging het voor eerst toch ietsje stroever en waren er wat zenuwen te bespeuren. Er werd gedebatteerd over het gebruik van kernenergie (“Kernafval is schadelijker dan de VVD“), de kennis omtrent veilig vrijen (“Met ruim 20.000 gevallen van chlamydia is er nog wel ruimte voor verbetering“) en over het invoeren van een democratische toets voordat je mag stemmen (“na de uitslag van de Brexit, was de op één na meest ingetypte zoekterm “Wat is de EU?”). Het team kreeg veel waardering voor het teamspel, de humor, het plezier en de inhoudelijk sterke bijdragen. De jury had het erg moeilijk en verklaarde uiteindelijk de tegenstander Dalton Barendrecht tot kampioen.
Wij blikken zeer positief terug op het toernooi. Wat ons als begeleiders vooral opviel was dat onze debaters met veel plezier samen zo’n toernooi voorbereiden en samen de strijd aangaan, elkaar helpen en tips geven. Ze kunnen ook zonder problemen feedback ontvangen en daarmee aan de slag gaan om het de volgende keer nog beter te doen. En die volgende keer is al in maart: het Lagerhuistoernooi. Dana, Anouk, Lucas, Jaro, Joris, Toon, Hanna, Freek, Tjeu, Madelief, Maartje, Abel, Taco en Fem zijn er zeker klaar voor!
  

ANWB Streetwise next level

Op 17 december bezoekt de ANWB onze school met een interactief en opvallend verkeersprogramma. Het programma bestaat uit drie onderdelen, te weten.:

Verkeersworkshop ‘IK & het verkeer!’

De eerstejaars krijgen een enerverende en leerzame verkeersworkshop van één lesuur. Deze wordt gegeven door een Streetwise instructeur. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een PowerPoint presentatie via het digibord. Onderwerpen van de Verkeersworkshop zijn boetes voor verkeersovertredingen, aantallen verkeersongelukken en het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets. Tijdens de Verkeersworkshop worden ook filmpjes getoond en is er ruimte om persoonlijke ervaringen als verkeersdeelnemer te vertellen. Tijdens de workshop zijn de eerstejaars actief bezig en zal de Streetwise instructeur diverse stellingen en vragen voorleggen.

ANWB Verkeersbus

De Verkeersbus, specifiek voor de tweedejaars, is een spannend verkeerstraject bestaande uit vijf verschillende workshops. De dode hoek wordt belicht en een uitdagende kennisquiz over de verkeersregels en voorrangssituaties maakt deel uit van de les. Bij een mobiliteitsgame (dobbelspel) vertegenwoordigen de leerlingen een voertuig en gaat men naar een festival toe waarbij inzicht ontstaat in verkeersgedrag. Tijdens de workshop ‘Kandatkandatniet’ worden filmpjes getoond en is er ruimte om middels stemkastjes te stemmen en met elkaar te discussiëren en te overleggen. Ook mag er worden gereden in een virtuele wereld op een scootersimulator. Daarbij wordt ervaren hoe het is om met én zonder licht aan het verkeer deel te nemen

ANWB Virtual Reality!

De leerlingen van het derde jaar doen mee met de interactieve workshop ‘Virtual Reality!’. Met behulp van een laptop, VR-bril en controller wordt er in vijf verschillende scenario’s deelgenomen aan het verkeer. Verkeerssituaties worden ervaren vanuit het perspectief van een fietser, automobilist, scooterrijder, vrachtwagenchauffeur en buschauffeur. Door de situaties die ze onderweg tegenkomen, reflecteren de leerlingen op hun eigen gedrag in het verkeer. Hebben de keuzes die zij maken gevolgen voor medeweggebruikers?

Het gebruik van fietsverlichting, in groepen fietsen, roekeloos rijden en de dode hoek zijn ook onderwerpen die aan bod komen. Terwijl de route gereden wordt, komen er diverse kennis- en discussievragen voorbij over de situatie die zich op dat moment voordoet.

Reünie! Wolfert van Borselen scholengroep bestaat 50 jaar!