Debatteam net geen kampioen

Een geweldige prestatie. Het debatteam van Wolfert Dalton verloor dan nipt de finale van het jaarlijkse Dalton Debat Festival, maar diverse mensen uit het publiek verklaarden dat ze het team van Wolfert Dalton beter vonden. Maar moesten we daarmee nou blij zijn of niet?
We gingen met een zeer ervaren team naar Dalton Den Haag, waar het toernooi dit jaar plaatsvond. Oud-debaters Jelle en Laura vergezelden ons omdat ze de hele dag zouden jureren.
De inhoudelijke voorbereiding was niet geweldig, maar met zoveel ervaren debaters maakt dat niet uit, een beetje druk kunnen we wel aan. De loting plaatste ons in de zwaarste poule, maar ook dat maakt niet uit met zoveel ervaring in het team, want een beetje druk kunnen we wel aan. Na twee ronden hadden in onze poule alle deelnemers precies evenveel punten verzameld, waardoor de derde ronde beslissend zou zijn, maar ook daarvan raakten onze leerlingen niet onder de indruk: een beetje druk kunnen we wel aan. Op naar de finale!
Een beetje druk kunnen we wel aan, maar in de finale ging het voor eerst toch ietsje stroever en waren er wat zenuwen te bespeuren. Er werd gedebatteerd over het gebruik van kernenergie (“Kernafval is schadelijker dan de VVD“), de kennis omtrent veilig vrijen (“Met ruim 20.000 gevallen van chlamydia is er nog wel ruimte voor verbetering“) en over het invoeren van een democratische toets voordat je mag stemmen (“na de uitslag van de Brexit, was de op één na meest ingetypte zoekterm “Wat is de EU?”). Het team kreeg veel waardering voor het teamspel, de humor, het plezier en de inhoudelijk sterke bijdragen. De jury had het erg moeilijk en verklaarde uiteindelijk de tegenstander Dalton Barendrecht tot kampioen.
Wij blikken zeer positief terug op het toernooi. Wat ons als begeleiders vooral opviel was dat onze debaters met veel plezier samen zo’n toernooi voorbereiden en samen de strijd aangaan, elkaar helpen en tips geven. Ze kunnen ook zonder problemen feedback ontvangen en daarmee aan de slag gaan om het de volgende keer nog beter te doen. En die volgende keer is al in maart: het Lagerhuistoernooi. Dana, Anouk, Lucas, Jaro, Joris, Toon, Hanna, Freek, Tjeu, Madelief, Maartje, Abel, Taco en Fem zijn er zeker klaar voor!
  

ANWB Streetwise next level

Op 17 december bezoekt de ANWB onze school met een interactief en opvallend verkeersprogramma. Het programma bestaat uit drie onderdelen, te weten.:

Verkeersworkshop ‘IK & het verkeer!’

De eerstejaars krijgen een enerverende en leerzame verkeersworkshop van één lesuur. Deze wordt gegeven door een Streetwise instructeur. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een PowerPoint presentatie via het digibord. Onderwerpen van de Verkeersworkshop zijn boetes voor verkeersovertredingen, aantallen verkeersongelukken en het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets. Tijdens de Verkeersworkshop worden ook filmpjes getoond en is er ruimte om persoonlijke ervaringen als verkeersdeelnemer te vertellen. Tijdens de workshop zijn de eerstejaars actief bezig en zal de Streetwise instructeur diverse stellingen en vragen voorleggen.

ANWB Verkeersbus

De Verkeersbus, specifiek voor de tweedejaars, is een spannend verkeerstraject bestaande uit vijf verschillende workshops. De dode hoek wordt belicht en een uitdagende kennisquiz over de verkeersregels en voorrangssituaties maakt deel uit van de les. Bij een mobiliteitsgame (dobbelspel) vertegenwoordigen de leerlingen een voertuig en gaat men naar een festival toe waarbij inzicht ontstaat in verkeersgedrag. Tijdens de workshop ‘Kandatkandatniet’ worden filmpjes getoond en is er ruimte om middels stemkastjes te stemmen en met elkaar te discussiëren en te overleggen. Ook mag er worden gereden in een virtuele wereld op een scootersimulator. Daarbij wordt ervaren hoe het is om met én zonder licht aan het verkeer deel te nemen

ANWB Virtual Reality!

De leerlingen van het derde jaar doen mee met de interactieve workshop ‘Virtual Reality!’. Met behulp van een laptop, VR-bril en controller wordt er in vijf verschillende scenario’s deelgenomen aan het verkeer. Verkeerssituaties worden ervaren vanuit het perspectief van een fietser, automobilist, scooterrijder, vrachtwagenchauffeur en buschauffeur. Door de situaties die ze onderweg tegenkomen, reflecteren de leerlingen op hun eigen gedrag in het verkeer. Hebben de keuzes die zij maken gevolgen voor medeweggebruikers?

Het gebruik van fietsverlichting, in groepen fietsen, roekeloos rijden en de dode hoek zijn ook onderwerpen die aan bod komen. Terwijl de route gereden wordt, komen er diverse kennis- en discussievragen voorbij over de situatie die zich op dat moment voordoet.

Reünie! Wolfert van Borselen scholengroep bestaat 50 jaar!

Wolfert Dalton wint 1e prijs innovatieve oplossing “Project Into Orbit” op de Rijnmond Finale First Lego League.

Ouder thema avond: “Hoe werkt een tiener?”

Dinsdag 20 november 2018

 

19:45 uur op Wolfert Dalton

 

Hoe help je je tiener een weg vinden door de puberteit? Neem samen met wetenschapsjournalist Mark Mieras een duik in het tienerbrein en ontdek welke evolutionaire logica schuil gaat achter dat soms heftige gedrag van uw zoon of dochter. En hoe u op de juiste manier tegenspel levert. Na dit verhaal weet u dat het allemaal niet voor niets is… en houdt u nog meer van uw puber(s).

 

Mark Mieras (1962) is vooral bekend als auteur van boeken als ‘Ben ik dat?’ en ’Liefde’, en van ‘Heftige hersens!’, een hersenboek over pubers voor pubers. Onlangs verscheen ook ‘Voor de leeuwen!’, over onderwijs aan tienerhersenen. Mieras studeerde ooit cum laude af in de theoretisch natuurkunde en is gespecialiseerd in hersenontwikkeling, waarover hij regelmatig vertelt op radio en tv. Hij is een begenadigd spreker. Thuis heeft hij twee tieners (Zie ook: www.mieras.nl).

 

De thema-avond wordt gehouden op school. De zaal gaat open vanaf 19:30 uur. Het programma begint om 19:45 uur en is om 21:30 uur afgelopen. Wie wil kan daarna nog even blijven napraten.

 

In het kader van de planning van de avond vragen wij u zich van te voren op te geven. Dat kan door onderstaand formulier in te vullen.

Ouderthema avond 20 november 2018

Tot dinsdag 20 november!

Vriendelijke groeten, de Ouderraad

Unieke samenwerking Wolfert Lyceum en Wolfert Dalton

Op donderdag 1 november is er voor het eerst in de geschiedenis van het daltononderwijs binnen het Wolfert van Borselen een studiedag georganiseerd voor al het personeel van Wolfert Lyceum en Wolfert Dalton. Uit de evaluatie bleek een grote waardering van al het personeel voor de dag en er wordt dan ook nu al hard gewerkt (in het kader van dalton) aan een vervolg, die op 11 januari zal plaatsvinden. De dag werd geopend met een presentatie van Jelles Jolles, een gerenommeerd neuropsycholoog en schrijver van verschillende boeken over het tienerbrein. Hij vertelde over de laatste ontwikkelingen in het onderzoek naar het zich nog zeer sterk ontwikkelende tienerbrein en welke conclusies hieruit getrokken kunnen worden richting het omgaan met pubers en dus leerlingen gecombineerd met de daltonwaarden.

 

De tweede plenaire presentatie was van Anke Swaneberg. Zij is docent en expert op het gebied van formatief evalueren. Bij formatief evalueren ligt de nadruk van testen en toetsen niet op het cijfer en de afrekening, maar op het in kaart brengen van de sterke en zwakke punten van leerlingen op de verschillende onderdelen van verschillende vakken en wat en hoe zij zich met dit inzicht kunnen verbeteren. Na een door onze nieuwe cateraar fantastisch verzorgde lunch volgde het middagprogramma waarbij alle collega’s konden inschrijven bij een workshop naar keuze. De workshops waren ingedeeld volgens de bekende daltonpijlers en werden verzorgd door experts op kernwaarden. Teamleden van beide scholen hadden al eerder aangekondigd dat ze het moeilijk vonden een keuze te maken: zo interessant vonden ze het aanbod. Voor het MT was er een speciale workshop over borging, waarbij vooraf ook een aantal docenten, OOP’ers en leerlingen was uitgenodigd. Vooral de aanwezigheid van leerlingen bleek van grote invloed en leverde een grote meerwaarde. Voor het OOP was er ook een speciale workshop, waarbij de wijze waarop zij in hun dagelijkse omgang met ouders, docenten en leerlingen de daltonkernwaarden invulling geven, centraal stond.

 

Aan het eind van de middag werd per workshop een korte pitch gegeven aan alle collega’s over de belangrijkste ervaringen en resultaten en hoe men verder gaat met het toepassen van het geleerde tijdens de plenaire presentaties en de opbrengsten van de workshops. De zeer succesvolle dag werd afgesloten met een hapje en een drankje en gesprekken: veel gesprekken: over de prille, maar positieve samenwerking tussen secties van beide scholen; over ons onderwijs en onze leerlingen; hoe wij ze nog beter kunnen onderwijzen en leren leren. De feedback die de organisatie heeft gekregen, laat behalve waardering een duidelijke opbrengst zien op veel verschillende gebieden voor echt ieder lid van beide teams. Kortom: een studiedag die geslaagd mag worden genoemd!

Wolfert Dalton Techniek Masterclass First Lego League 2018

Wolfert Dalton Masterclass Techniek doet ook dit jaar mee met de First Lego League.
Al 12 weken zijn we in de Technieklessen en Masterclass uren met veel enthousiasme hard aan het werk met onderzoeken van het thema “Into Orbit ”en het programmeren van de robot. Dit jaar doen we met 2 teams mee uit 2V de ” Gravity Wolfs” en de “Electro Magnets”. Na het behalen van de alle prijzen van afgelopen jaren hopen we ook dit jaar weer goed te doen, maar vooral samen veel plezier te hebben. De begeleiding is dit jaar o.a. in handen van de ervaren leerlingen van 3VWO Laura Iris Eef Anne-Marie Fenna Carlo Quentin, 3H Sarah. De Regio Finale FLL is 23 November op de RDM Campus Heijplaatstraat 23 3089 JB Rotterdam.

 

De FIRST LEGO League daagt leerlingen uit te denken als wetenschappers en technici. Tijdens het INTO ORBIT seizoen kiezen de teams een probleem uit de praktijk dat moet worden opgelost. Daarnaast leren de leerlingen hun eigen robot te bouwen en te programmeren met LEGO MINDSTORMS om hier vervolgens verschillende missies mee uit te voeren in de robotwedstrijd. Tijdens het hele traject staan de Core Values zoals sportiviteit, samenwerking en respect hebben voor elkaar, centraal.

 

R. Marges en R. Stijl

afd. Techniek Wolfert Dalton

Leerlingdebatteam wint nipt van docenten

In de aanloop naar het eerste debattoernooi in december oefende het leerlingendebatteam van Wolfert Dalton alvast tegen een docententeam van de school. Het was meteen een debat op hoog niveau, met veel variatie in argumenten, persoonlijke voorbeelden, gerichte aanvallen en veel humor. De jury had het dan ook niet makkelijk.

In het vasterollendebat ging het over de stelling: Op schoolfeesten en diploma-uitreikingen moeten alcoholische dranken verkrijgbaar zijn voor mensen van 18 jaar en ouder en daar ontliepen beide teams elkaar nauwelijks. Bij het 360-gradendebat over de stelling: Docenten moeten verplicht een EQ-test doen waaraan consequenties verbonden zijn, ging het ook lange tijd gelijk op en hoewel de docenten hier met wat meer humor debatteerden, brachten de leerlingen meer argumenten in en wisten zij bovendien handig met de wissels in het debat om te gaan, dus daarom verklaarde de jury het leerlingenteam tot winnaar.

Het leerlingendebatteam luistert naar de juryuitslag

Met een microkrediet de Rotterdammers helpen

19 oktober 2018 sluiten de leerlingen van klas 2 hun projectweek af. Ze hebben met een microkrediet een bedrijfsplan gemaakt, hebben dat plan ook uitgevoerd en hebben daarmee geld verdiend voor twee goede doelen. My Breath, My Music is een stichting die muziekinstrumenten ontwikkelt voor mensen met een spierziekte of een andere een handicap.  Stichting De Pont zet zich in om sporten voor mensen met een lichamelijke of visuele handicap mogelijk te maken.
De leerlingen hebben heel hard gewerkt en zijn zeer creatief geweest om zoveel mogelijk te verdienen.

Vandaag zijn de bedragen overhandigd. My Breath , My Music is blij gemaakt met een bedrag van €820,85 en Stichting De Pont heeft € 1005,11 gekregen om nieuwe ballen aan te schaffen.
Wolfert Dalton is blij met de inzet van de leerlingen en kijkt terug op een hele goede projectweek.