Update: de heer Veldman en mevrouw Varekamp hebben de prijs gewonnen! Wolfert Tweetalig feliciteert de twee docenten met het behalen van zowel de publieksprijs als de juryprijs!

De heer Veldman en mevrouw Varekamp van Wolfert Tweetalig zijn met hun onderzoek “Identiteit en geschiedenisonderwijs op de tweetalige en multiculturele school. Onderzoek naar de zelfbenoemde identiteit van leerlingen en het verband met hun keuze van historische thema’s.” genomineerd voor de Onderwijsprijs van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Wolfert Tweetalig nomineert de twee geschiedenisdocenten met hun nominatie!

De geschiedenisdocenten organiseerden twee kennismakingslessen geschiedenis voor leerlingen van het Wolfert Tweetalig. Met de ‘Circles of Proximity Task’ brengen de leerlingen historische thema’s of gebeurtenissen in kaart die het dichtst bij hen staan. Met een korte vragenlijst lichten de leerlingen daarna hun voorkeuren toe. Ook ordent de klas de thema’s op een tijdlijn en op de wereldkaart. De uitkomsten van dit leerlingenonderzoek worden hierna gebruikt om vervolglessen te maken die aansluiten bij de historische interesses en vragen van leerlingen.

Varekamp en Veldman: ‘Ons onderzoek laat zien dat diversiteit geen bedreiging is, maar juist een verrijking voor de lespraktijk kan zijn.

Bekijk hieronder de video die het NRO op Wolfert Tweetalig heeft gemaakt.

Meer informatie over het onderzoek kunt u hier lezen. Op 1 november 2017 worden de winnaars bekend gemaakt.