Jip Sloover en Julie Fransen zijn donderdag en vrijdag met hun begeleidende docenten naar de Universiteit Groningen én Universiteit Nijmegen geweest om hun Profielwerkstuk (PWS) toe te lichten voor een panel van hoogleraren. En… goed nieuws, ze hebben de JURYPRIJS in de wacht gesleept en de Marie Lokeprijs gewonnen voor hun PWS Taalontwikkelingsstoornis (TOS). Een mega goede en knappe prestatie. Ze hebben het geweldig gedaan! We zijn super trots op ze.
Taalontwikkelingsstoornis – Jip Sloover & Julie Fransen – Wolfert Lyceum
Het leren van een taal is heel complex. Er zijn meerdere hersengebieden voor nodig. Bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis werken verschillende van deze hersengebieden anders en minder goed. Dat betekent ook dat geen enkel kind met TOS hetzelfde is. Hoe TOS zich ontwikkelt en tot uiting komt is afhankelijk van de combinatie van de hersengebieden waar de zwakheden zitten. De behandelingen die kinderen met een taalontwikkelingsstoornis kunnen ontvangen moeten ertoe leiden dat de taalvaardigheid van een kind met TOS verbetert of in ieder geval niet achteruit gaat. Maar op welke manier kunnen kinderen met TOS het beste oefenen om de taalvaardigheid zo veel mogelijk te verbeteren? Deze vraag willen we in dit profielwerkstuk graag beantwoorden en daar willen we zelf ook een bijdrage aan leveren door het ontwikkelen van een website met oefenmateriaal voor kinderen met TOS tot 7 jaar. Om zoveel mogelijk kennis op te doen over TOS en de verschillende manieren van het verbeteren van de spraak- en taalvaardigheid zijn wij in gesprek gegaan met logopedisten en onderzoekers van Kentalis en Auris. Op basis van de opgedane inzichten hebben we de website Kindertaal ontwikkeld.