“De afgelopen dagen was ik, naast mijn normale werkzaamheden als TOA, druk met de voorbereidingen voor de Veluwe-excursie van volgende week. De analysekoffers voor het testen van de chemische waterkwaliteit zijn compleet, de microplastic filtratiesets zijn ingepakt, en we hebben de schepnetten weer tevoorschijn gehaald om het waterleven te onderzoeken.” Ik spreek op 6 juni met Ruben van Limbergen, onze 30-jarige TOA (technisch onderwijsassistent).

Van schoolbanken naar werkvloer: welk verhaal zit hierachter? ‘’Ik ben geboren in Rijswijk, opgegroeid in Pijnacker en ik ging naar basisschool De Bonte Tol.’’ Zijn tijd op de basisschool was fijn, hij was een slimme jongen, maar werd snel afgeleid en moest daarom vaak naar de gang om te werken. ‘’Tegenwoordig is de wereld veranderd en hebben scholen ondersteuningsteams die kinderen begeleidt met deze problematiek.’’ Zijn favoriete schoolvak op de basisschool was rekenen, hij was gek op alles wat met computers te maken had en onafscheidelijk van zijn Game Boy Color.

Waarom naar Wolfert Lyceum? “De helft van mijn klas ging naar het Wolfert Lyceum (toen nog Wolfert Dalton Bergschenhoek), en het was bijzonder dat we als groep samen zijn gebleven.” Dalton was voor hem geen bewuste keuze, maar wel voor zijn ouders, want die waren fan. Hij vond de sfeer belangrijk en het voelde voor hem gelijk goed. In 2006 was het ook heel kleinschalig met minder dan 100 leerlingen. Het gebouw stond aan de Boterdorpseweg (waar nu het Wolfert Lansing staat) en eromheen was het nog een kale boel, zo was het gemeentehuis bijvoorbeeld nog niet gebouwd. Ik had een mooie tijd en een goede band met mijn toen docenten zoals mw. Crooijmans (LCR), dhr. Vliegenthart (BVL), dhr. Weijs (CWE), dhr. van der Sman (FSM). Als leerling zat ik in de leerlingenraad en heb ik de mediatheek ook helpen opzetten, die toen nog in de kinderschoenen stond.’’

Heb je advies voor je vroegere zelf? ‘’Misschien wat meer over de consequenties nadenken op lange termijn, maar aan de andere kant was het ook wel lekker om ‘in het nu’ te leven. Zeker de periode na het examen… de mooiste periode in je leven: bijna volwassen, even geen verantwoordelijkheden, niet naar school en genieten van de vrije tijd.
Daarna ben ik hbo-scheikunde gaan studeren op de Hogeschool Rotterdam. Op het hbo was het er zoveel zelfstandiger en toen merkte ik dat het Wolfert Lyceum mij als Daltonschool een hoop dingen heeft meegegeven, want anders was ik keihard onderuit gegaan. Het verantwoordelijkheidsgevoel voor je eigen werk en het plannen kwamen zeer goed van pas.’’

‘’Aan het einde van mijn studie las ik op social media dat mijn oud-docent dhr. Scheinowitz een TOA zocht en ik stuurde hem een bericht dat ik interesse had. Hij werkte op het christelijke college De Populier in Den Haag en ik kon er, na een ziektevervanging, met veel plezier twee dagen als TOA blijven werken en drie dagen als onderwijsondersteuner. Het werk als TOA vond ik echter stukken leuker. Ongeveer een half jaar na een reünie op het Wolfert Lyceum sprak ik dhr. Weijs en hij gaf aan dat ze een TOA voor drie dagen zochten. Ik werd aangenomen en heb toen twee dagen gewerkt bij De Populier, daarna werden het vijf volledige dagen op het Wolfert Lyceum.’’ Hij werkt plezierig samen met de andere TOA, mw. van Tongeren, en zij was er al toen hij leerling was. ‘’Volgend schooljaar werk ik hier net zo lang als dat ik als leerling hier gestart ben (in 2010 na het vierde leerjaar vwo ging ik het vierde leerjaar havo in en haalde het jaar daarna mijn diploma). Als TOA ondersteun ik de docent, maar naast het klaarzetten en ontwikkelen van de practica begeleid ik ook de leerlingen bij het begrijpen van de bijbehorende lesstof: een soort ‘docent-light’ rol.’’

‘’Ik sta op sommige dagen lang ‘aan’ en dan ga je weleens over je eigen grenzen heen. Ik heb de neiging om me met (te)veel dingen te bemoeien en dan werk ik toch nog een uurtje in de avonduren of het weekend. Gelukkig waarderen mijn collega’s de suggesties.’’ Hoe hou jij jezelf in balans dan? ‘’Ik hou van fietsen, met de hond van mijn ouders wandelen (een Nova Scotia Duck Tolling Retriever zegt, terwijl hij een prachtige foto laat zien), bordspelletjes doen en knutselen met elektronica.’’

Ruben heeft veel bewondering voor zijn collega’s die net even een stapje extra zetten voor de leerlingen en ziet op allerlei niveaus hoe we dit op school doen. Hij heeft veel respect voor hoe collega’s o.a. de activiteitencommissie (AC), de profielwerkstukken (PWS) en de eerder genoemde Veluwe-excursie oppakken.

Doe je naast TOA-zijn nog andere dingen op school? ‘’Ja, ik doe met veel plezier de organisatie en begeleiding van onze VVV-uren ‘Wolfert bakt’, ‘Antibiotica gezocht’ en ‘Waterkwaliteit’.’’ Daarnaast springt hij graag in bij de receptie: ‘’Dan heb je leuk contact met leerlingen en spreek je ze eens op een andere manier.’’ Op vrijdagmiddag duikt hij ook graag in de koelkast voor een lekker koel blikje frisdrank en daarna een gezellig praatje met zijn collega’s. Wat ga je deze zomer doen? ‘’Ik twijfel nog, wellicht wordt het in etappes fietsen met mijn elektrische fiets naar Texel. Volgende zomer wil ik toeren in Engeland en vrienden bezoeken.’’ Hij weet nog meer te vertellen over de reis naar Londen met school, maar mijn tijd raakt op en dank hem hartelijk voor zijn openhartige en mooie verhaal…

Door: Jackie van der Gaag