Op maandag 2 juli jl. vertrokken 40 derdejaars leerlingen met mevrouw Van Zetten, de heer Rosinda, de heer Groenenberg en de heer Collantes Cortina per vliegtuig naar Girona, waar we om 09:20 uur aankwamen. Op het vliegveld stond een bus te wachten en zijn we richting het hotel in het centrum van Tossa de Mar gereden. Nadat het hotel was verkend en de koffers waren uitgepakt, zijn we gaan lunchen in het hotel. We zijn vervolgens naar het strand van Tossa de Mar gelopen. Om 14:45 uur stonden er twee bootjes op ons te wachten (Fondo de cristal). Met deze bootjes zijn wij langs de mooie kust van de Costa Brava gevaren. Na het avondeten hebben we het centrum van Tossa de Mar verkend met het bekende kasteel van de stad.

De volgende dag hebben we, na het ontbijt, rond 08:45 uur de bus naar camping Cala Llevadó gepakt, een camping tussen Tossa de Mar en Lloret de Mar. De helft van de groep is begonnen met activiteiten in de bossen bij de camping. Denk hierbij aan boogschieten, klimmen (survivallen) en er was ook een kabelbaan. In de middag gingen zij kanoën in de Middellandse Zee vanaf het privéstrand van de camping. De andere helft van de groep liep in de ochtend stage op de camping. Zij hebben “gewerkt” bij de receptie, de supermarkt, het restaurant, de bar en de Facilitaire Dienst. Vervolgens hebben zij activiteiten in het zwembad gedaan in het teken van de Olympische Spelen. Aan het einde van de middag zij we met de gehele groep teruggaan naar het hotel. Na het avondeten gingen we naar het centrum van Tossa de Mar. Vervolgens hebben de leerlingen enkele Spanjaarden en toeristen geïnterviewd, dit in het kader van hun PTA voor het vak Spaans in leerjaar 4.

Op woensdag vertrokken we rond 08:45 uur weer met de bus naar camping Cala Llevadó. Hier hadden we dezelfde activiteiten als op dinsdag, alleen nu waren de programma’s omgedraaid. ’s Avonds hebben we een ruilspel en de foto- en videochallenge gedaan, waarbij Wolfert Lansing nog even goed op de kaart is gezet in Spanje!

Donderdag zijn we om 09:00 uur met de bus vertrokken naar Barcelona. In de ochtend hebben we drie lokaties in de stad bezocht: La Sagrada familia, Parc de la Ciutadella en Voetbalstadion Camp Nou. Om 13:00 uur kwamen we aan bij het pretpark Tibidabo. Dit is het oudste pretpark van Europa en bevindt zich op een berg! Alleen de reis hiernaar toe is al een belevenis! Om 18:00 uur vertrokken we vanuit het pretpark en zijn we gaan eten in restaurant El FrescCo, midden in het centrum van Barcelona. Na het eten hadden de leerlingen even de tijd om een kijkje te nemen of te winkelen op de Ramblas. Om 21:15 uur heeft de bus ons naar de show van de fonteinen van Montjuic gebracht. De fonteinen van Montjuic zijn vooral in de zomerse avonduren, wanneer de fonteinen prachtig verlicht zijn, een echte toeristische trekpleister. Ook worden er vaak muziekshows en dansdemonstraties gegeven.

Nadat de koffers waren ingepakt, hebben we op vrijdag voor de laatste keer ontbeten in het hotel en zijn we om 09:30 uur op de bus naar Girona gestapt. Girona is een oude stad met veel bezienswaardigheden. Met het treintje voor toeristen hebben we een tocht langs de belangrijkste bezienswaardigheden gemaakt. Om 12:15 uur heeft de bus ons weer naar de luchthaven gebracht. Om 16:55 uur zijn we geland op Rotterdam The Hague Airport in Nederland en konden we met z’n allen terugkijken op een super mooie reis naar Spanje!