Bij de start van het schooljaar hebben alle klassen een introductiedag gehad. De docenten van de diverse leerjaren vertellen hierover.

Leerjaar 1
Het is alweer een poosje geleden, maar op 4 september jl. arriveerden onze kersverse brugklassers. Op woensdag hebben we kennismakingsspelletjes gedaan, de weg gevonden naar de diverse klaslokalen en de route naar de twee gymlocaties gefietst. De donderdag stond voornamelijk in het teken van een andere weg vinden. Namelijk de digitale snelweg van e-mails versturen, inloggen bij Magister en Zermelo en het aanmelden van de chromebooks op het netwerk van Wolfert Lansing. Als onderbreking improviseerden ze tijdens een dramales en leerden elkaar beter kennen. Op vrijdag genoten de eerstejaars leerlingen als klap op de vuurpijl van een gezellige schoolreis in Plaswijckpark.

Na drie mooie en inspannende dagen gingen ze allemaal een stukje wijzer en zelfverzekerder het weekend tegemoet. Maandag 9 september jl. stonden de leerlingen beladen met zware rugtassen, een kluissleutel en vol goede moed, te popelen om aan hun nieuwe schooljaar te beginnen.

– mevrouw Van Knotsenburg

Leerjaar 2
Tijdens de introductie zijn we met de tweedejaars naar Outdoor Valley gegaan. Een uitje waar teambuilding, doorzettingsvermogen en durf van groot belang zijn. Tijdens het bouwen van een vlot moesten de leerlingen goed opletten op de instructeurs en daarna goed samenwerken, anders zouden ze niet droog aan de overkant terecht komen. Wat gingen ze hard en wat deden ze het goed. Iedereen is, op een enkele natte schoen na, droog weer op de kant gekomen.

Na het bouwen van de vlotten zijn de leerlingen allemaal het bos in gegaan om een survivalparcours af te leggen. Helaas zijn hier niet alle leerlingen droog overgekomen, maar dit deed aan het plezier niks af. Een geslaagde introductie voor een positief jaar.

– mevrouw Wessels

Leerjaar 3
Leerjaar 3 werd de kans geboden om na de ontmoeting met de nieuwe mentor lekker uit te waaien op het strand. Met twee bussen werden klassen 3A t/m 3E naar Kijkduin gereden voor een wandeltocht naar Monster, alwaar het tachtig koppen tellende gevolg, na een frietje met mayonaise, weer zou worden opgehaald voor de terugreis naar Bergschenhoek.

Wat aanvankelijk droog begon, ontaardde echter in een ware veldslag tegen de elementen. De wind wakkerde aan vanuit zee en daarmee werd steeds meer regen aangevoerd. Eenmaal onderweg konden we niet meer terug en iedereen werd van hemd tot sok kletsnat. Tot overmaat van ramp bleek ook de patattent niet voorbereid op het grote aantal verzopen klantjes en het docententeam besloot in samenspraak met de leerlingen niet langer in de kou te blijven hangen maar huiswaarts te keren.

Wat vooral de aandacht van de begeleidende (eveneens drijfnatte) docenten trok die pechdag, was het doorzettingsvermogen dat de leerlingen lieten zien. Als de leerlingen die vastberadenheid en inzet blijven tonen in hun laatste twee jaar hier op school, ligt een diploma zeker in het verschiet.

– de heer De Zeeuw

Leerjaar 4
Na een informeel mentoruur, waarin kennismaking tussen de mentor en leerlingen centraal stond, vertrokken de examenklassen richting Utrecht om de groepscohesie te bevorderen. Prison Island, een cellencomplex bestaande uit 38 cellen met elke cel een andere opdracht, was de uitgelezen plek om dit doel te bewerkstelligen. De examenleerlingen mochten in groepjes van drie of vier personen aantonen welke groep het best en het snelst kon ontsnappen uit de cellen. Door de variatie aan opdrachten moesten de leerlingen samenwerken, werd hun doorzettingsvermogen getest en kwam naar voren in welke mate zij gebruik konden maken van elkaars sterke punten. Na een korte uitleg vlogen de groepen uit de startblokken. Er werd van boven naar beneden gerend om zo snel en zo goed mogelijk de opdrachten af te ronden. De tussenstand werd geprojecteerd op een scherm in het midden van het cellencomplex. Dit zorgde ervoor dat de motivatie en onderlinge concurrentie alleen maar toenam.

Na ruim een uur zich vermaakt te hebben in het Prison Island, was het tijd om schoolwaarts te keren. In de bus werd er nog gezellig nagepraat en konden we terugkijken op een meer dan geslaagde kennismakingsdag.

– de heer Lieveld