Plusprogramma’s

Op een havo/vwo-school wordt natuurlijk hard gewerkt om uiteindelijk een mooi diploma te halen, maar school is meer dan alleen werken naar de eindstreep. Het Wolfert Lyceum vindt het belangrijk dat je op school ook een leuke tijd hebt en dat je met zaken bezig bent die je verder ontwikkelen.

Op het Wolfert Lyceum krijg je alle ruimte om zelf uit te zoeken wat bij jou past. Je kan er kiezen voor daltonuren en plusprogramma’s. Daltononderwijs sluit goed aan bij de eisen en de verwachtingen van de moderne maatschappij. Daltononderwijs is daarom een uitstekende voorbereiding op jouw toekomst!

Op onze school dagen we je uit om vakken op een hoger niveau te brengen. Je kunt bijvoorbeeld internationale taalcertificaten halen of Bèta+volgen als je interesse hebt in techniek, maar we bieden ook veel aan op het gebied van sport, kunst en theater.

Activiteitencommissie

De activiteitencommissie (AC) organiseert van alles binnen de school, zoals schoolfeesten en leuke evenementen. De AC bestaat uit een groep enthousiaste leerlingen onder begeleiding van enkele docenten. Het doel van de AC is om leerlingen inspraak te geven op leuke activiteiten buiten het reguliere lesprogramma om. De AC vergadert o.a. in de daltonuren en vraagt dus tijd en inzet van haar leden. Leerlingen die lid willen worden en/of vragen willen stellen, kunnen altijd terecht bij één van de volgende docenten:

mevrouw Groenewegen (mag@wolfert.nl)
de heer Jarmohammed (bja@wolfert.nl)
de heer Van Parreren (dpa@wolfert.nl)

Anglia-Certificate of English

angliaOp het Wolfert Lyceum is het mogelijk om in de brugklas mee te doen aan een Europees examen Engels: Anglia. Je kunt aan het eind van de brugklas deelnemen aan het examen en dit is op vrijwillige basis (via de VVV-uren).

Het Anglia-examen bestaat altijd uit een grammatica-, schrijf- en luisteronderdeel. Het kent veertien niveaus, waarvan het Proficiency Level (op één na hoogste niveau) en Masters Level (hoogste niveau) toegang geven tot een groot aantal Engelse Universiteiten en Hogescholen (UCAS). De hoogste niveaus van het examen bieden het voordeel dat het hiermee iets makkelijker wordt om te worden toegelaten tot Europese universiteiten.

Meer informatie is te verkrijgen bij de heer Oedairadsjingh (aoe@wolfert.nl).

Klik op de onderstaande afbeelding voor een grotere weergave:

Steps

Bèta+

Leerlingen die techniek leuk vinden en later wellicht een studie in deze richting willen doen, kunnen in 4 vwo kiezen voor het vak Bèta+. Dit programma loopt door in 5 en 6 vwo en wordt gegeven in twee extra lesuren per week.tudelft

Bèta+ is een programma dat ontwikkeld is in samenwerking met de TU Delft. We dagen je uit en geven extra verdieping in de bètavakken (wiskunde, natuurkunde en scheikunde). Ook maakt het de overgang naar een technische studie een stuk makkelijker, want we geven je een voorsprong mee. Je wordt uitgedaagd om kritisch te denken en creatief te zijn.

In Bèta+ zit veel wiskunde, natuurkunde, scheikunde en programmeren (Python) en je leert over o.a. logica, optimalisatie, verzamelingenleer, grafen (wiskunde), atoomtheorie, eigenschappen van elementen (scheikunde) en klassieke mechanica (natuurkunde). Het klinkt ingewikkeld, maar we doen het stap voor stap, zodat je alles door hebt voor je het zelf weet!

Bij de uitreiking van je vwo-diploma krijg je, als het programma met succes is afgerond, een certificaat. Je voortgang wordt in de gaten gehouden door middel van opdrachten die je inlevert en kleine tentamens. Dit alles komt in je portfolio.

Meer informatie is te verkrijgen bij de heer Hamersma (phm@wolfert.nl).

6aaBpyw6

Cambridge English / IB

Op het Wolfert Lyceum is het voor leerlingen mogelijk om internationale taalcertificaten te halen. Zo is er het DELF Frans voor het vwo, het Anglia voor Engels in de onderbouw havo/vwo en het IB voor Engels in de bovenbouw vwo. Vanaf volgend schooljaar 2018-2019 blijven we hiermee doorgaan, maar vervangen we het IB door het Cambridge en voegen het Cambridge ook aan de havo toe. Op het Wolfert Lyceum kun je dus straks in de havo, maar ook op het vwo Cambridge certificaten halen.

Uiteraard doen we dit gefaseerd, dus de leerlingen die momenteel IB doen, ronden dit in 6 vwo af. Bij eventueel doubleren in 5 vwo bestaat de mogelijkheid om aan te sluiten bij de IB groep van 6 vwo, tenzij dit botst met het rooster van de gedoubleerde leerling. In dat geval kan er geen lesgarantie worden gegeven. De kosten voor IB in het laatste jaar zijn €275,- (incl. €225,- examenkosten). Mocht het certificaat niet behaald worden, dan bestaat er in bepaalde gevallen de mogelijkheid het vak te herkansen tegen de betaling van een nader te specificeren tarief. De herkansing vindt plaats in het daaropvolgende schooljaar. Een herkansing kan alleen plaatsvinden na overleg met en instemming van de IB coördinator van de Rotterdam International Secondary School (RISS), de heer Robert De Bruin, op wiens IB-licentie Wolfert Lyceum deelneemt aan het IB-programma. De leerlingen uit 5 havo doen het Cambridge examen in 2019 tijdens de meivakantie, terwijl ook de laatste IB-groep het IB examen aflegt.

Cambridge is een internationaal erkend diploma dat toegang geeft tot o.a. buitenlandse universiteiten en belangrijk is in het (inter)nationale bedrijfsleven. Je kunt er HIER op de Cambridge website alles over lezen. De Cambridge certificaten die we gaan aanbieden zijn:

voor de onderbouw (vanaf 2019-2020):
– FCE B2 (Cambridge English First for Schools, examenkosten: 210 euro) en voor degene die een hoger niveau aankan, bestaat de mogelijkheid om verder te gaan met het leren van Engels met behulp van hogere toetsen (CAE, CPE).

voor 4 havo en 5 vwo (vanaf 2018-2019):
– CAE C1 (Certificate in Advanced English, examenkosten: 232 euro)

voor 6 vwo (vanaf 2018-2019):
– CPE C2 (Certificate of Proficiency English, examenkosten: 250 euro).

Voor meer informatie over Cambridge, neem contact op met mevrouw Savannah Barents (sbt@wolfert.nl) en voor IB met de heer Stijn Simkens (ssi@wolfert.nl).

Alle genoemde kosten zijn onder voorbehoud.

Debatteam

Het Wolfert Lyceum kent al jaren een bloeiend debatteam. Regelmatig wordt er gedebatteerd met andere scholen in Nederland en zelfs in het buitenland. Met succes, want bij veel wedstrijden vallen onze debaters in de prijzen. De jongste debaters leren de kunst van het debatteren tijdens de VVV-uren en doen ervaring op bij regionale wedstrijden. Uiteindelijk kan je meedoen aan grote (inter)nationale competities. Op de website van het Wolfert Lyceum staan regelmatig verslagen van de wedstrijden en de successen.

“Zelfvertrouwen, presenteren, mondelinge taalvaardigheid en kritische denkvaardigheid zijn kwaliteiten waar je een hele leven lang profijt van hebt!”

Meer informatie is te verkrijgen bij de heer Van Gulik (mgu@wolfert.nl).

DELF-Diplôme d’études de langue Française

Delf Dalf v2Het Wolfert Lyceum biedt je de mogelijkheid om een internationaal erkend diploma in de Franse taal te halen: DELF – Diplôme d’Études de Langue Française. Je kan dit op verschillende niveaus van het ERK (Europees referentiekader) behalen.

De vier vaardigheden die op niveau worden getoetst zijn: spreken, luisteren, lezen en schrijven. Het DELF-diploma is onbeperkt geldig en internationaal erkend. Daarnaast is het mogelijk om later een hoger niveau te halen. Met DELF vergroot je ook de basiskennis van het vak Frans.

Op het Wolfert Lyceum bieden we een training aan ter voorbereiding op het DELF-scolaire niveau A2 (actief basisgebruiker) en niveau B1 (zelfstandig gebruiker). Een leerling uit leerjaar 3 is met een goede voorbereiding in staat om DELF A2 te behalen. Het niveau B1 kan met een goede voorbereiding en motivatie, vanaf leerjaar 4 behaald worden.

Meer informatie is te verkrijgen bij mevrouw Wijnker (hwj@wolfert.nl).

Drama (examenvak)

Binnen het vak drama leer je alles over theater. Jezelf presenteren, tekstanalyse en samenwerken staan er centraal. Met de basisvaardigheden van het theater word je een bewuste speler op het podium. Daarnaast krijg je in de lessen ook te maken met theatergeschiedenis en teksten van vroeger, nu of juist eigen teksten.

Vaak werk je samen aan een opdracht en krijg je de verantwoordelijkheid om elkaar feedback te geven. Die verantwoordelijkheid komt goed tot uiting in het regieproject waar je jouw klasgenoten gaat regisseren aan de hand van jouw visie op een tekst. Zo leer je jouw mening vorm te geven en neer te zetten op een podium. Na iedere scène reflecteer je op de vaardigheid waar je die les aan hebt gewerkt. Zo sta je uiteindelijk zelfverzekerd en bewust op een podium te presenteren. Op die manier krijg je gedurende de lessen de basisvaardigheden van het acteren onder de knie, naast de nodige theorie.

Als examenvak
Het Wolfert Lyceum is een van de weinige havo/vwo-scholen waar je drama als examenvak kunt kiezen. Drama is verplicht in leerjaar 1, 2 en 3. Leerlingen die geïnteresseerd zijn in kunst en toneel en een passie hebben voor presenteren, kunnen het ook in de bovenbouw kiezen en er examen in doen, eventueel als extra vak. Tijdens de lessen oefenen de leerlingen in diverse speelstijlen, maken ze kennis met regie en bereiden ze diverse presentaties voor. Het examen wordt afgerond met een eindexamenvoorstelling.

Meer informatie is te verkrijgen bij mevrouw Van Bakel (wba@wolfert.nl).

Jong Ondernemen

b423155e0cde7eb85eeb4399b233e634De sectie economie heeft twee lesprogramma’s van Jong Ondernemen:
– ‘Junior Company’ voor de economie leerlingen in de bovenbouw en
– ‘YES!’, een miniversie tijdens de VVV-uren voor de onderbouw.

Met deze lesprogramma’s krijg je volop de kans je talenten te ontplooien en leer je je ontwikkelen tot een echte ondernemer. Je onderzoekt en ervaart op een levensechte manier welke mogelijkheden en kansen er zijn voor een eigen onderneming.

Het ‘Junior Company’ programma sluit prima aan bij het maken van een profielwerkstuk voor het profiel E&M. Bij het Junior Company programma richt je in een veilige leeromgeving met een groepje een eigen bedrijf op, dat aan het eind van het jaar opgeheven wordt met een verplicht faillissement. Je maakt stapsgewijs kennis met alle aspecten uit het bedrijfsleven, zoals de marketingmix en leert belangrijke keuzes maken. Je solliciteert naar de verschillende directiefuncties binnen een bedrijf (Financiën, Sales, Marketing/PR, HR, Productie, etc) en moet hiervoor de ‘juiste skills’ hebben. Daarnaast krijg je een zakelijke bankrekening, doe je belastingaangifte, maak je een balans op, breng je aandelen uit, hou je aandeelhoudersvergaderingen en promoot je de eigen producten. Dit alles doe je door te leren van elkaar en te werken als collega’s. Het programma geeft je ruimschoots de kans de theorie in de praktijk toe te passen. Zowel docenten als leerlingen zijn erg enthousiast over dit programma!

Meer informatie is te verkrijgen bij de heer Van der Sman (fsm@wolfert.nl).

De bedrijven van schooljaar 2018-2019 stellen zich hier voor:  Jong Ondernemen bedrijven 2018 2019

Meer lezen? Kijk op www.jongondernemen.nl
* Jong Ondernemen is een ideële, onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk.

Junior Company

Jong Ondernemen bedrijven 2018-2019

SOK-IT
Wij zijn SOK-IT, een junior company opgericht door drie jonge en gemotiveerde ondernemers uit 5 havo. Met ons bedrijf brengen wij originele, vrolijke en hippe sokken van topkwaliteit op de markt. Met deze sokken willen wij iets toevoegen aan de dagelijkse mode. Onze vrolijke en hippe sokken maken de outfit helemaal af! Onze sokken zijn verkrijgbaar in allerlei ontwerpen, in de maten 36/40 en 41/46. Eind 2018 zijn wij begonnen met het verkopen van onze sokken, haal uw paar! Voor meer informatie kijk op www.sok-it-sokken.nl en instagram account @sok.it_jc of mail info.sokit@gmail.com 

Go Nuts
Tegenwoordig is er een overvloed aan ongezond eten. Mensen zijn zich vaak niet bewust dat ongezonde tussendoortjes de boosdoener zijn. Door deze overvloed treden er veel zorgwekkende gezondheidsklachten op, zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Deze gezondheidsklachten komen mede voort uit een ongezond eet- en leefpatroon. Dit probleem is ons opgevallen en daar willen wij wat aan doen. Ons doel is mensen bewust te maken van een gezondere levensstijl door een verandering aan te brengen in de manier waarop je met tussendoortjes omgaat. Simpel gezegd: wij maken een onderscheid tussen ongezonde en gezonde tussendoortjes. GoNuts jc. bestaat uit vijf Wolfert Lyceum leerlingen. Het bedrijf verkoopt zakjes ongezouten en ongebrande noten van 40 gram. De zakjes bestaan uit cashewnoten, amandelen, hazelnoten en walnoten. Voor een prijs van €1,25 willen wij mensen een gezond tussendoortje bieden. De helft van onze uiteindelijk behaalde winst wordt gedoneerd aan de hartstichting. Het motto van GoNuts is niet voor niets: Zonder noten heeft het leven geen nuts!

Ninety
Een blauwe pet met een alien of liever een roze pet met een hartje? Bij Ninety kun jij je pet personaliseren zoals jij het wilt! Je kunt kiezen uit de kleur van de pet en het embleem. Dus gooi je creativiteit erop los en ontwerp heel eenvoudig jouw eigen pet! Ninety staat voor nostalgie en dat gevoel willen wij graag naar jou overbrengen. Heb je een vraag? Wij luisteren graag naar onze klanten, dus wees vooral niet bang om je vraag aan ons te stellen. Dat kan natuurlijk via social media. Wij zijn op Instagram, Twitter en YouTube te vinden onder de naam @ninetycaps. Geïnteresseerd? Neem snel een kijkje op onze website www.ninetycaps.nl Daar kun je eenvoudig en snel je eigen pet bestellen. De prijs voor een pet is €9,95 wat erg veel scheelt met de prijs die grote merken vragen. Dus besteed niet teveel geld aan een duur petje, maar ontwerp er zelf één bij Ninety! Zo doe je jezelf, je portemonnee en ons een groot plezier.

Embrace Me
Ben jij helemaal gek van armbandjes? Kan je het niet laten je polsen vol te hangen met leuke kraaltjes, touwtjes of bedeltjes? Dan ben je bij Embrace Me aan het juiste adres! Wij zijn een jong en ondernemend bedrijf dat armbandjes van hoogwaardige kwaliteit op de markt brengt en dat voor een leuk prijsje! Wij vinden het als team erg belangrijk om onze klanten tevreden te houden. We hebben daarom regelmatig leuke acties en zorgen voor variatie in ons assortiment. Hierbij houden we natuurlijk de nieuwste trends in de gaten. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer over ons weten? Check dan onze Instagram @embraceme.jc of onze Facebookpagina Embrace Me. Ook zijn wij te bereiken via de mail: embraceme.jc@gmail.com

Gestrikt
Wij van Gestrikt zijn een creatief team van vijf gemotiveerde leerlingen van het Wolfert Lyceum. We zijn altijd op zoek naar verbeteringen binnen ons bedrijf en erg gefocust op goede kwaliteit. Deze goede kwaliteit leveren wij door alles in overleg met onze groep te doen en door naar onze klanten te luisteren. Wij verkopen originele veters waar wij onze eigen draai aan geven. Deze veters zijn creatief en fleuren de outfit op. De creativiteit valt te zien in het zelf verven van de veters met tie-dye verf. Maar de creativiteit komt niet alleen van onszelf. Deze komt natuurlijk ook van jullie, de klanten! Wanneer je je veters in een bepaalde kleur wilt hebben, kun je deze altijd aanvragen en zullen wij speciaal voor jou je veters in deze kleur maken. Wij blinken uit tegenover onze concurrent omdat wij samenwerken met de klanten en dit zorgt voor een persoonlijke touch. Wij zijn natuurlijk ook erg origineel aangezien wij zelf onze veters tie-dyen. Over de levering: De levering gaat vrij soepel. Wij leveren de veters persoonlijk aan uw deur of u kunt de veters bij ons halen op de markt. U kunt de veters kopen via instagram of persoonlijk. U kunt ons natuurlijk ook mailen op ons email adres: gestriktjc@gmail.com

Juniormentoraat

Oudere leerlingen helpen jongere leerlingen. Een prachtige daltongedachte! Deze gedachte komt al tot uiting tijdens het tutorleren en in de daltonuren, maar nu ook in het juniormentoraat. In het schooljaar 2018/2019 starten we namelijk met het juniormentoraat op het Wolfert Lyceum. Leerlingen uit 5 vwo mogen juniormentor worden van een brugklas. Ze zijn het gehele jaar verbonden aan een bepaalde brugklas. Ze gaan mee op kamp, mee op excursies met die brugklas, zijn de vraagbaak in de wandelgangen en in gezamenlijke daltonuren, wonen (als het rooster het toelaat) af en toe een mentorles bij, enzovoorts. Kortom: een hulpje van de mentor en een veilige vraagbaak voor de nieuwe leerlingen van onze school.

Helaas kunnen 4 havo leerlingen geen juniormentor worden, omdat zij zelf op reis zijn tijdens het brugklaskamp. Het meegaan met het brugklaskamp is een zeer essentiële taak van een juniormentor en daarom kunnen we alleen gebruik maken van 5 vwo leerlingen. Deze leerlingen zitten nu uiteraard nog in 4 vwo en zijn druk bezig met het schrijven van hun motivatiebrief. Want juniormentor, dat word je niet zomaar, daar moet je een selectie voor doorlopen. Op 17 mei moeten alle motivatiebrieven binnen zijn en op 31 mei volgen de sollicitatiegesprekken met alle kandidaten.

Juniormentoren in de dop: heel veel succes! Omdat het juniormentoraat start komend schooljaar, zullen we het uiteraard evalueren. Als het bevalt (en daar gaan we wel vanuit), dan wordt het juniormentoraat een vast onderdeel op het Wolfert Lyceum.

Met enthousiaste groet,
Natasja Pompen
Teamleider brugklas

Klassenvertegenwoordigers

Alle klassen hebben twee of meer leerlingen gekozen als klassenvertegenwoordiger. Alle klassenvertegenwoordigers samen vormen de leerlingenraad. Door dit orgaan op te starten, worden de leerlingen vertegenwoordigd naar andere geledingen binnen de organisatie en de leerlingsparticipatie vergroot.

De leerlingenraad functioneert tevens als advies- en overlegorgaan voor docenten en management. Zo vindt er na elke periode een gesprek plaats tussen de klassenvertegenwoordigers en hun teamleider om de afgelopen periode te evalueren.

De klassenvertegenwoordigers van de bovenbouwklassen zijn in 2018-2019 bezig geweest met het maken van een opzet voor het rooster in de toetsweek. De ervaring leert inmiddels dat hun concept overgenomen kan worden. De leerlingen hebben dus een toetsweek naar hun gelieven.

Na een pilot in de brugklas in schooljaar 2017-2018 zullen we dit schooljaar ervaren waar de leerlingenraad haar bevoegdheden nog meer kan gebruiken.

Leerlingenraad

Bij een daltonschool hoort natuurlijk dat leerlingen mogen meepraten over allerlei zaken in en rond de school. Dit gebeurt via de leerlingenraad.

De leerlingenraad komt op voor de leerlingen. Je kan ons benaderen als je vindt dat een leraar zich niet aan de leefregels of het leerlingstatuut houdt, maar ook als je vindt dat iets op school beter kan. Alles wat je wilt zeggen, kun je mailen naar: leerlingenraadwl@wolfert.nl

Elk jaar opnieuw worden er verkiezingen gehouden. In iedere klas kiezen de leerlingen 1 vertegenwoordiger. Hij/zij zal de klas gedurende het jaar vertegenwoordigen in de leerlingenraad. Na een vergadering is het gebruikelijk dat de klassenvertegenwoordiger in de mentorles vertelt wat er besproken is. Zo houd je je medeleerlingen op de hoogte. Ook kan de klas eventueel punten voor een volgende vergadering aandragen. Die kan de vertegenwoordiger weer melden aan de secretaris of de voorzitter van de leerlingenraad.

De leerlingenraad vergadert minimaal eenmaal per periode, dus viermaal per jaar. Deze vier vergaderingen worden bijgewoond door de directeur, die als aanspreekpunt dient en veel informatie voorhanden heeft. Daarnaast zullen er ook vergaderingen zonder de directeur zijn, maar er zit wel altijd een begeleider bij de vergaderingen; dit is vaak een docent.

Dus heb je ideeën, suggesties of heb je een mening over schoolzaken, vertel het aan je klassenvertegenwoordiger (wat je misschien zelf bent) of mail het naar leerlingenraadwl@wolfert.nl

Maatschappelijke stage

In de derde klas ga je kennismaken met onbetaald vrijwilligerswerk. Hoofdzaak is dat je je inzet voor een ander en de samenleving. Vrijwilligerswerk is goed voor de maatschappij, maar het is ook goed voor jezelf. Je leert nieuwe mensen kennen en je ontdekt waar je goed in bent. Je mag alle uren besteden aan dezelfde stage, maar je kunt ook verschillende dingen doen. Op school kun je informatie en tips krijgen, zoals adressen van stagebemiddelaars en vrijwilligersorganisaties, maar de stageplek moet je zelf regelen, zodat je kunt kiezen wat bij je past.

Je kan je bijvoorbeeld inzetten voor een beter milieu, culturele activiteiten organiseren, voorlezen aan kinderen, helpen als begeleider bij evenementen op school of in een culturele instelling. Je kan helpen bij organisaties op het gebied van ICT en media. Je kunt zelf een actie bedenken om geld in te zamelen voor een goed doel, zoals 3FM Serious Request van het Nederlandse Rode Kruis, noem maar op. Wij zijn enthousiast en jij hopelijk ook, als je met de maatschappelijke stage aan de slag gaat!

Voor alle details, klik HIER.

Sporten

Op het Wolfert Lyceum organiseren we veel sportactiviteiten onder schooltijd, maar ook na schooltijd. Ben jij ook sportief en wil je kennismaken met verschillende sporten? Wat vind jij bijvoorbeeld van:

  • Choreografie dansen of kickboksen? Je kunt dit doen tijdens de VVV-uren!
  • Korfbal, volleybal, voetbal, rugby, 10-bal, hockey en nog meer? We doen dit tijdens sportdagen!
  • Hardlopen? We organiseren jaarlijks de Wolfert Lyceumloop, een 5 km parcours door het Bergse Bos.
  • Hockey? We doen jaarlijks mee aan het regionale schoolhockeytoernooi. Het is een leuke manier om met andere schoolgenoten kennis te maken. Je kan deelnemen op elk niveau, het is sportief maar bovenal heel gezellig!
  • Durf jij de strijd aan te gaan met het docententeam? De leerlingen kunnen de docenten uitdagen voor sportieve hockeybattles of voetbalwedstrijden.
  • Kennismaken met alternatieve sporten? Wat dacht je van freeerunnen of burnball?

Keuzeprogramma sport
Het Wolfert Lyceum biedt een speciaal sportprogramma dat je in het laatste schooljaar helemaal zelf moet samenstellen. Het zit boordevol nieuwe, uitdagende en ook een paar bekende sporten! Superleuk! Je kiest in 2018-2019 per blok van drie weken een sport:

Sporten Examenprogramma 2018 2019

VVV-uren

Tijdens de daltonuren starten er drie keer per jaar nieuwe VVV-uren. VVV staat voor verdiepen, verbreden of verbeteren. Je kunt uit een groot aantal activiteiten kiezen, zoals 3D-printen, Spaans, filosofie, zangles, Chinees of Zumba dansen. Tijdens de VVV-uren kun je ook extra hulp krijgen voor Nederlands, Engels of wiskunde.

Zit je in klas 1, 2 en 3 of 4 vwo dan doe je tijdens de daltonuren mee aan VVV-uren: Verbreden, Verdiepen of Verbeteren. In overleg met je docenten en je mentor wordt eerst besloten of je het beste bij verbeteren geplaatst kan worden, maar is dit niet het geval dan kan je zodra de inschrijving start zelf via het formulier in Magister kiezen uit een ruim aanbod verbredende- en verdiepende lessen.

Leerlingen die het hele schooljaar meedoen aan de activiteitencommissie (leerjaar 1 t/m 4), Bèta+ (leerjaar 4), debatteam (leerjaar 3 en 4) en/of Frans DELF (leerjaar 3 en 4) hoeven zich voor een extra VVV-module NIET in te schrijven (mag uiteraard wel als je wat extra’s wil doen!).

Wij wensen jullie veel plezier!

Planning VVV uren 2018 2019
VVV-uren afspraken en regels

VERBETEREN periode 3 (docent schrijft in)
De leerlingen zien een toelichting van alle vakken in Magister.

VERBREDEN/VERDIEPEN (leerling schrijft in):
De leerlingen zien een toelichting van alle modules in Magister.

Antibiotica gezocht (leerjaar 3 en 4)
Tijdens dit practicum ga je op zoek naar nieuwe antibiotica!

Bedrijfseconomie Light (leerjaar 3)
In het 3e leerjaar sta je voor de lastige keuzes. Je moet namelijk je vakkenpakket voor de bovenbouw kiezen. Eén van de keuzemogelijkheden is het vak bedrijfseconomie (BE). Om je een goed beeld te geven van dit vak kun je in deze module kennismaken met dit nieuwe vak. Twijfel je dus of je BE wil kiezen dan is dit de ideale mogelijkheid om het vak beter te leren kennen.

Beleggen op de beurs (leerjaar 2)
Veel mensen zijn rijk (en arm) geworden op de beurs! Hoe werkt dat nu? Misschien word jij ook rijk?

Biologie in de bovenbouw (leerjaar 3h)
Wil je weten wat het niveau is van biologie in de bovenbouw? Ben je benieuwd naar de onderwerpen die we behandelen? Wil je graag een lesvoorbeeld zodat je weet wat je kiest? Kom naar het VVV-uur “Biologie in de bovenbouw”!

Creatief schrijven + bloggen (leerjaar 1-2)
Altijd al willen weten hoe je jouw meesterwerken op een blog op internet kunt publiceren? Of wil je juist beter leren schrijven of leren hoe je je goed in woorden kunt uitdrukken? Bij het VVV-uur creatief schrijven leer je het allemaal. Door middel van verschillende schrijfopdrachten je de mooiste werken die je ook nog eens kunt delen op jouw eigen persoonlijke weblog. De weblog kun je vervolgens weer helemaal naar jouw eigen zin stylen.

Cryptografie (geheimschrift) (leerjaar 4v)
Bitcoin en Blockchain is gebaseerd op asymmetrische versleuteling. Hier leer je wat de wiskunde daarachter is en hoe je dat toepast.

Debatteren voor beginners (leerjaar 2, 3 en 4)
Wil je graag leren hoe je mensen kunt overtuigen en discussies kunt winnen? Of wil je gewoon leren hoe je kunt presenteren en argumenteren als baas? Schrijf je dan in voor het VVV-uur debatteren! In deze module zul je les krijgen van leerlingen uit de 5e en 6e klas die zelf lid zijn van het debatteam.

Delftsblauw schilderen op tegel (leerjaar 1, 2, 3 en 4)
Een workshop waarbij je een ontwerp maakt voor een keramisch gebruiksvoorwerp en dit in Delftsblauw gaat beschilderen.

DIY (leerjaar 1 en 2)
Ben jij ook zo’n fan van Jill? (https://www.zapp.nl/jill) Ben jij altijd op zoek naar originele ideeën en tips om zelf te knutselen of te ‘koken’ en ben je gek op mode en beauty? Dan mag je het deze VVV DIY niet missen! Aan de hand van Jill’s ideeën gaan we elke les iets knutselen. Jill heeft een heel eigen stijl. Ze daagt jou uit om creatief te zijn en je fantasie te gebruiken. Ze laat zien dat je met minimale middelen zelf iets kan maken.

Drama in de bovenbouw (leerjaar 3)
Twijfel je over Drama in de bovenbouw? Wat gaan we dan doen? Hoe zien de verschillende jaren eruit? Of wil je gewoon nog meer spelen? Schrijf je dan vooral in voor dit VVV-uur! Gezellig wordt het in ieder geval!

Een film maken (leerjaar 1 en 2)
Heb jij altijd al een film willen maken? Dan is dit VVV-uur wat voor jou! In het VVV-uur film leer je een script schrijven, een filmproductie opzetten en hoe je jouw film perfect kan maken in de montage.

Erfelijkheidsonderzoek m.b.v. fruitvliegjes (leerjaar 1)
Altijd al willen weten hoe je aan de ogen van je moeder komt? Of waarom je zoveel op je vader lijkt? Wil je kunnen voorspellen hoe groot de kans is dat jij, jouw toekomstige kinderen, broers of zussen dezelfde eigenschappen in het DNA hebben staan? Schrijf je dan in voor het VVV-uur “Erfelijkheidsonderzoek m.b.v. fruitvliegjes”. Je leert hier hoe de overerving van eigenschappen in zijn werk gaat en we doen een experiment met fruitvliegjes.

Franse sprookjes (leerjaar 2 en 3)
Verteller van een Frans sprookje, gedicht, verhaal met een mooie klemtoon. Dat ga je doen! Je mag zelf kiezen tussen verschillende verhalen. In samenwerking en met de ondersteuning van de leraar ga je zoeken om op de beste manier te spreken waardoor je verhaal spannend wordt. Om dit nog levendiger te maken zal je ook nog zoeken naar een filmpje die bij jou verhaal past. Aan het einde heb je een bijzonder product gemaakt, echt Frans. Aan het einde mag je zeggen dat je een ‘Franse verteller’ bent.

Geheugenpaleis (leerjaar 1-2)
In deze lessenserie gaan we zelf een geheugenpaleis bouwen . We beginnen natuurlijk simpel (misschien kun je je eigen huis in gedachten nemen) met weinig kamers. Op deze manier maak je kennis met een andere manier van leren. Misschien werkt die manier voor jou heel goed.

Geogebra (leerjaar 2, 3 en 4)
Een onderdeel dat nu nog vaak wordt overgeslagen in de wiskundeboeken: Geogebra. Leer in dit (verbredings) vvv-uur hoe je met Geogebra constructies en tekeningen (2D/3D) van wiskundige figuren kan maken, hoe je grafieken van functies/formules kan tekenen, vergelijkingen kan oplossen en gegevens kunt analyseren.

Ghana voorbereiding (leerjaar 4V)

Gitaar voor starters (leerjaar 1, 2 en 3)
Ooit gitaar willen spelen? Dit is je kans. Voor absolute beginners.

Grimeren! Pimp je personage
Altijd al schminken/grimeren willen leren? Schrijf je dan nu in voor dit VVV-uur. Je leert hier de basistechnieken van het grimeren. Een dier, een wond, een opa of een heks, je kunt ‘t zo gek niet bedenken! De ene keer zit je model, de andere keer ben jij de grimeur! Ps. Neem een handdoek mee. Ik zorg voor de rest.

Handschrift verbeteren (leerjaar 1 en 2)
Krijg je vaak commentaar op je handschrift, of is het zelfs zo erg dat je je eigen handschrift niet meer kan lezen? Geef je dan nu op voor deze spoedcursus handschrift verbeteren!

Japans voor beginners (leerjaar 1, 2 en 3)
In de cursus leer je in 6 lessen de basisgrammatica van het Japans. Daarnaast is er aandacht voor het schrijven in het Japans, hiragana en kanji en spreken en luisteren. Elke les leer je nieuwe woorden schrijven in hiragana en katakana. Je leert ook Japans te spreken.De eerste lessen beginnen met eenvoudige zinnen en elke les worden nieuwe zinsdelen toegevoegd, lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp, bepalingen, aanwijzende voornaamwoorden etc. Na zes lessen kun je eenvoudige zinnen maken, schrijven in het hiragana, ken je ongeveer 50 kanji-tekens, heb je een behoorlijke woordenschat en ook nog eens veel geleerd over de Japanse cultuur. Als je je inschrijft, moet je er wel rekening mee houden dat er wat huiswerk is: woordjes leren, schrijven in hiragana en kanji.

Jongleren (leerjaar 1, 2, 3 en 4V)
Altijd al een keer met drie ballen willen jongleren? Iedereen kan dat leren. In zes lessen gaan we dat aanpakken. Daarna kan je met alles jongleren: eieren , jeu de boule ballen, appels, noem maar op. “Ik kan het niet!” FOUT… ik kan het nog niet!” Voor leerlingen die al kunnen jongleren, zijn er extra trucs en jongleren met kegels.

Kickboksen (leerjaar 3 en 4V)
De basistechnieken; verschillende trap en stoottechnieken tegen een stootkussen, waarbij niet de kracht maar de techniek centraal staat, komen aan bod. Zo leer je hoe jij jezelf kan verdedigen.

Mediawijsheid (leerjaar 1 en 2)
Welke foto past bij jou? We posten tegenwoordig heel veel foto’s van onszelf op de sociale media. Dit levert de ene keer leuke, maar een andere keer misschien minder leuke reacties op. Hoe komt dat?  En geven al die foto’s in de sociale media een echt beeld van iemand zijn leven? Neem je chromebook en/of telefoon mee.

De Musictour (leerjaar 1, 2 en 3)
De Musictour is een lessenreeks met 6 lessen die gaan over verschillende muziekstijlen. Per les wordt er één muziekstijl uitgelicht waar we mee aan de slag gaan. We gaan kijken naar de geschiedenis ervan, de artiesten die bij de muziekstijl horen en de praktische dingen zoals kenmerkende melodieën, akkoorden en ritmes. De eerste les zal als introductie dienen van de lessenreeks en het eerste genre zal besproken worden. De zesde les wordt door de klas zelf bepaald dit zal ook tijdens de eerste les besproken worden. Er wordt een poll aangemaakt waarin leerlingen zelf kunnen kiezen welk soort genre ze graag willen bespreken. De genres die worden besproken zijn: Pop, Filmmuziek, Rock / Blues, Klassiek, Hip Hop en op aanvraag van leerlingen.

Muzikaal talent? (leerjaar 1, 2, 3 en 4V)
Wil je muzikaal talent ontdekken?

Ontdek je eigen schrijfstijl!
Leerlingen ontwerpen hun eigen casino spel. Ze krijgen eerst wat theorie (kansberekening) die als hulp kan dienen voor het ontwerpen van een spel. We zullen bestaande spellen analyseren. Daarna gaan de leerlingen zelf bedenken wat voor spel ze willen maken en hoe. Het moet wiskundig onderbouwd worden (waarom je als bank winst maakt). Op de grote casino dag ga je inzetten op elkaars spellen. De groep met de hoogste winst wint!

Ontwerp de PETman wikkel! (leerjaar 1 en 2)
Creatievelingen: inschrijven maar! Weten jullie nog: ‘de groene week’ eind september? Het doel van die week was om het Wolfert Lyceum een stukje groener (en dus milieuvriendelijker) te laten kleuren. Dat gaat lukken, want we hebben de PETman aangeschaft. De PETman is voor, je raadt het al, het weggooien van petflesjes. Bij de PETman hebben we een witte wikkel gekregen. De bedoeling van dit vvv-uur is om er mooie, leuke, creatieve, toepasselijke versieringen op te gaan maken. Als je naar dit vvv-uur komt, zal jouw ‘kunstwerk’ dus nog jaren te bewonderen zijn op de PETman in de aula!

Plantjes en groei (leerjaar 3 en 4)
Wij willen vaak graag dat plantjes groeien. Wat werkt wel en niet bij de groei van planten? We gaan kijken naar de groei van plantjes onder verschillende omstandigheden en proberen te verklaren waarom dat zo is!

Plint poster maken (leerjaar 1, 2, 3 en 4V)
Je eigen plintgedicht!
je eigen tekst
je eigen beeld
je eigen poster
Je gaat samen met mevrouw Hoya-Martinez en mevrouw Visser ervoor zorgen dat er we voortaan geen plintgedichten meer in hoeven te lijsten, maar dat we wolfert lyceum gedichten op kunnen hangen! We maken nieuwe gedichten èn nieuwe beelden, en zullen de resultaten af laten drukken.

Schaken (leerjaar 1, 2, 3 en 4V)
Heb je altijd al willen leren schaken? Weet je al hoe de stukken bewegen, maar wil je graag beter worden in het spel? Kun je goed schaken en wil je nog meer tactieken leren om het spel winnend te spelen? Is jouw antwoord op één van deze vragen “ja”? Dan is het VVV-uur Schaken jou op het lijf geschreven! In deze module kun je vanzelfsprekend leren schaken. Indien je dit al kan, dan heb je in deze module de mogelijkheid verschillende tactieken te leren om iemand mat te zetten of om materiaal te winnen. Vanzelfsprekend worden er ook partijen gespeeld, maar het uitgangspunt van deze module is jezelf verbeteren in het schaakspel, ongeacht op welk niveau je je nu begeeft. Spreekt dit jou aan, schrijf je dan nu in!

Spaans (leerjaar 1, 2, 3 en 4V)
Voordat je verder leest: klik op de link en luister naar deze zomerhit: https://youtu.be/Eg4LUvUjUW Klinkt leuk, toch? Als je zelf Spaans wilt leren spreken, is het een goed idee om je voor deze introductie in de Spaanse taal in te schrijven. Espero que nos veamos pronto!

Spaghetti Bruggenbouw (leerjaar 2, 3 en 4V)
Bouw een oersterke brug met … spaghetti!

Superhero Science (leerjaar 3)
Superman, Thor, Iron Man, de Hulk, Wolverine, Storm, Spiderman, Captain America en Green Lantern. Stuk voor stuk superhelden die bijzondere krachten bezitten. Een vraag die vaak gesteld wordt is: “Kan dat ook in het echt?”. Dat is de vraag die we in deze cursus gaan beantwoorden. Welke bovennatuurlijke krachten moeten deze superhelden bezitten om te doen wat zij doen? En wat is er echt op elke manier die we kunnen bedenken onmogelijk? Wil jij weten waarom jouw favoriete superheld de superschurken kan verslaan met zijn eigen speciale gave? Schrijf je in voor “Superhero Science”.

Wanna be a lama? (leerjaar 1-2)
“Heb je altijd al eens vast willen zitten in een draaideur? Of een koe met hoogtevrees willen spelen? Heb jij geniale ideeën voor ‘Ik wil graag zien…..’ schrijf je dan nu in voor het gezelligste vvv-uur van het Wolfert Lyceum. Wanna be a Lama? Ik zie jullie graag daar!”

Wiskunde Olympiade (leerjaar 4V)
De Nederlandse Wiskunde Olympiade is een jaarlijkse wiskundewedstrijd voor leerlingen van havo en vwo. Alle leerlingen van klas 4V met belangstelling voor wiskunde kunnen meedoen aan de eerste ronde. Deze wordt altijd in januari gehouden op alle deelnemende scholen. De speelse maar uitdagende opgaven testen je creativiteit en wiskundig inzicht. Hoewel voorbereiding niet noodzakelijk is om mee te kunnen doen aan de eerste ronde, vinden wij het leuk om van tevoren deze met enthousiaste leerlingen te oefenen. Daarnaast kunnen leerlingen oefenen met de moeilijkste opgaven van de vorige jaren, te vinden in het wedstrijdarchief “Door deze opgaven leren de leerlingen strategieën en trucjes voor verschillende onderwerpen van deze wedstrijd.”

Wiskunst (leerjaar 1, 2, 3 en 4V)
Wiskunst is het raakvlak tussen wiskunde en kunst: het gaat over mooie dingen waarin orde en verrassing samengaan. Wiskunde is een gereedschap bij de constructie van een kunstwerk. Een kunstwerk zet aan tot zoeken naar regelmaat of tot wiskundig verder denken. De vormen van het kunstwerk tonen het verband met wiskunde: cirkel, vierkant, piramide en kubus zijn vormen in de kunst en wiskunde en de natuur. Het concept wiskunst verduidelijkt de fijne lijn tussen wiskunde en kunst. Het toont hoe kunstzinnig wiskunde kan zijn, of hoe wiskundig kunst vaak is.

Zelf verf maken zoals de Italiaanse oude meester (leerjaar 1, 2, 3 en 4V)
We gaan zelf verf maken en vervolgens leren schilderen zoals de oude meester uit de Italiaanse Renaissance. Schilder je eigen geboorte van Venus.

Wiskunde D (examenvak)

Je mag wiskunde D als profielvak (alleen bij NT!) of als vak in het vrije deel kiezen als je ook wiskunde B hebt gekozen. Je volgt dan dus twee wiskundevakken, namelijk B en D. Wiskunde D biedt vooral een verbreding van wiskunde B.

HAVO:
De verbreding krijg je door kansrekening en statistiek (belangrijk bij allerlei vervolgstudies) en ruimtemeetkunde (belangrijk bij veel technische studies). De verdieping krijg je door een flinke uitbreiding van de toegepaste analyse. Dat betekent onder andere dat je met meer typen functies te maken krijgt dan bij wiskunde B. Onderwerpen zoals kansrekening en ruimtemeetkunde zijn niet moeilijker dan de onderwerpen die je bij wiskunde B krijgt. Als je wiskunde D kiest is het belangrijk dat je wiskunde leuk vindt en dat je er veel tijd in wilt steken.

VWO:
Hierdoor krijg je te maken met onderwerpen als kansrekening, statistiek, analytische meetkunde, dynamische modellen, lineaire algebra en complexe getallen. Wiskunde D is over het algemeen niet moeilijker dan wiskunde B. Bij veel vervolgstudies aan universiteiten en hogescholen krijg je te maken met onderwerpen uit wiskunde D.