Plusprogramma’s

Op een havo/vwo-school wordt natuurlijk hard gewerkt om uiteindelijk een mooi diploma te halen, maar school is meer dan alleen werken naar de eindstreep. Het Wolfert Lyceum vindt het belangrijk dat je op school ook een leuke tijd hebt en dat je met zaken bezig bent die je verder ontwikkelen.

Op het Wolfert Lyceum krijg je alle ruimte om zelf uit te zoeken wat bij jou past. Je kan er kiezen voor daltonuren en plusprogramma’s. Daltononderwijs sluit goed aan bij de eisen en de verwachtingen van de moderne maatschappij. Daltononderwijs is daarom een uitstekende voorbereiding op jouw toekomst!

Op onze school dagen we je uit om vakken op een hoger niveau te brengen. Je kunt bijvoorbeeld internationale taalcertificaten halen of Bèta+volgen als je interesse hebt in techniek, maar we bieden ook veel aan op het gebied van sport, kunst en theater.

Activiteitencommissie

De activiteitencommissie (AC) organiseert van alles binnen de school, zoals schoolfeesten en leuke evenementen. De AC bestaat uit een groep enthousiaste leerlingen onder begeleiding van enkele docenten. Het doel van de AC is om leerlingen inspraak te geven op leuke activiteiten buiten het reguliere lesprogramma om. De AC vergadert o.a. in de daltonuren en vraagt dus tijd en inzet van haar leden. Leerlingen die lid willen worden en/of vragen willen stellen, kunnen altijd terecht bij één van de volgende docenten:

mevrouw Groenewegen (mag@wolfert.nl)
de heer Van Parreren (dpa@wolfert.nl)

Bèta+

Leerlingen die techniek leuk vinden en later wellicht een studie in deze richting willen doen, kunnen in 4 vwo kiezen voor het vak Bèta+. Dit programma loopt door in 5 en 6 vwo en wordt gegeven in twee extra lesuren per week.tudelft

Bèta+ is een programma dat ontwikkeld is in samenwerking met de TU Delft. We dagen je uit en geven extra verdieping in de bètavakken (wiskunde, natuurkunde en scheikunde). Ook maakt het de overgang naar een technische studie een stuk makkelijker, want we geven je een voorsprong mee. Je wordt uitgedaagd om kritisch te denken en creatief te zijn.

In Bèta+ zit veel wiskunde, natuurkunde, scheikunde en programmeren (Python) en je leert over o.a. logica, optimalisatie, verzamelingenleer, grafen (wiskunde), atoomtheorie, eigenschappen van elementen (scheikunde) en klassieke mechanica (natuurkunde). Het klinkt ingewikkeld, maar we doen het stap voor stap, zodat je alles door hebt voor je het zelf weet!

Bij de uitreiking van je vwo-diploma krijg je, als het programma met succes is afgerond, een certificaat. Je voortgang wordt in de gaten gehouden door middel van opdrachten die je inlevert en kleine tentamens. Dit alles komt in je portfolio.

Meer informatie is te verkrijgen bij de heer Hamersma (phm@wolfert.nl).

6aaBpyw6

Cambridge English

Om leerlingen grondiger kennis te laten maken met wereldtaal nummer één, het Engels, biedt onze school een uitdagend lesprogramma aan: Cambridge English. Dit programma is bedoeld voor leerlingen van klas 4 havo en 5 vwo. Zij volgen twee lesuren per week, gedurende twee periodes, waar tijdens de hele les Engels wordt gesproken.

Cambridge English, onderdeel van de Universiteit van Cambridge, is een van de voornaamste diploma’s Engels wereldwijd. Het diploma geeft toegang tot (inter)nationale opleidingen en buitenlandstages. Tevens worden deze diploma’s door meer dan 20.000 universiteiten, werkgevers en immigratiediensten wereldwijd erkend.

De diploma’s van Cambridge English worden al meer dan 100 jaar afgenomen en staan volledig in lijn met de niveaus van het Europees Referentiekader voor Talen (ERK).

Onze school biedt de mogelijkheid om leerlingen voor te bereiden op een Cambridge English examen CAE C1. Dit examen wordt afgenomen bij een officieel Cambridge English exam centre.

De kosten voor dit programma zijn als volgt:
€ 0,- voor het voorbereidingsmateriaal (op kosten van de school)
€ 230,- voor het examen

Debatteam

Het Wolfert Lyceum kent al jaren een bloeiend debatteam. Regelmatig wordt er gedebatteerd met andere scholen in Nederland en zelfs in het buitenland. Met succes, want bij veel wedstrijden vallen onze debaters in de prijzen. De jongste debaters leren de kunst van het debatteren tijdens de VVV-uren en doen ervaring op bij regionale wedstrijden. Uiteindelijk kan je meedoen aan grote (inter)nationale competities. Op de website van het Wolfert Lyceum staan regelmatig verslagen van de wedstrijden en de successen.

“Zelfvertrouwen, presenteren, mondelinge taalvaardigheid en kritische denkvaardigheid zijn kwaliteiten waar je een hele leven lang profijt van hebt!”

Meer informatie is te verkrijgen bij de heer Van Gulik (mgu@wolfert.nl).

DELF-Diplôme d’études de langue Française

Delf Dalf v2Het Wolfert Lyceum biedt je de mogelijkheid om een internationaal erkend diploma in de Franse taal te halen: DELF – Diplôme d’Études de Langue Française. Je kan dit op verschillende niveaus van het ERK (Europees referentiekader) behalen.

De vier vaardigheden die op niveau worden getoetst zijn: spreken, luisteren, lezen en schrijven. Het DELF-diploma is onbeperkt geldig en internationaal erkend. Daarnaast is het mogelijk om later een hoger niveau te halen. Met DELF vergroot je ook de basiskennis van het vak Frans.

Op het Wolfert Lyceum bieden we een training aan ter voorbereiding op het DELF-scolaire niveau A2 (actief basisgebruiker) en niveau B1 (zelfstandig gebruiker). Een leerling uit leerjaar 3 is met een goede voorbereiding in staat om DELF A2 te behalen. Het niveau B1 kan met een goede voorbereiding en motivatie, vanaf leerjaar 4 behaald worden.

Meer informatie is te verkrijgen bij mevrouw Wijnker (hwj@wolfert.nl).

Drama (examenvak)

Binnen het vak drama leer je alles over theater. Jezelf presenteren, tekstanalyse en samenwerken staan er centraal. Met de basisvaardigheden van het theater word je een bewuste speler op het podium. Daarnaast krijg je in de lessen ook te maken met theatergeschiedenis en teksten van vroeger, nu of juist eigen teksten.

Vaak werk je samen aan een opdracht en krijg je de verantwoordelijkheid om elkaar feedback te geven. Die verantwoordelijkheid komt goed tot uiting in het regieproject waar je jouw klasgenoten gaat regisseren aan de hand van jouw visie op een tekst. Zo leer je jouw mening vorm te geven en neer te zetten op een podium. Na iedere scène reflecteer je op de vaardigheid waar je die les aan hebt gewerkt. Zo sta je uiteindelijk zelfverzekerd en bewust op een podium te presenteren. Op die manier krijg je gedurende de lessen de basisvaardigheden van het acteren onder de knie, naast de nodige theorie.

Als examenvak
Het Wolfert Lyceum is een van de weinige havo/vwo-scholen waar je drama als examenvak kunt kiezen. Drama is verplicht in leerjaar 1, 2 en 3. Leerlingen die geïnteresseerd zijn in kunst en toneel en een passie hebben voor presenteren, kunnen het ook in de bovenbouw kiezen en er examen in doen, eventueel als extra vak. Tijdens de lessen oefenen de leerlingen in diverse speelstijlen, maken ze kennis met regie en bereiden ze diverse presentaties voor. Het examen wordt afgerond met een eindexamenvoorstelling.

Meer informatie is te verkrijgen bij mevrouw Van Bakel (wba@wolfert.nl).

Jong Ondernemen

b423155e0cde7eb85eeb4399b233e634De sectie economie heeft twee lesprogramma’s van Jong Ondernemen:
– ‘Junior Company’ voor de economie leerlingen in de bovenbouw en
– ‘YES!’, een miniversie tijdens de VVV-uren voor de onderbouw. dit schooljaar (2019-2020 NIET)

Met deze lesprogramma’s krijg je volop de kans je talenten te ontplooien en leer je je ontwikkelen tot een echte ondernemer. Je onderzoekt en ervaart op een levensechte manier welke mogelijkheden en kansen er zijn voor een eigen onderneming.

Het ‘Junior Company’ programma sluit prima aan bij het maken van een profielwerkstuk voor het profiel E&M. Bij het Junior Company programma richt je in een veilige leeromgeving met een groepje een eigen bedrijf op, dat aan het eind van het jaar opgeheven wordt met een verplicht faillissement. Je maakt stapsgewijs kennis met alle aspecten uit het bedrijfsleven, zoals de marketingmix en leert belangrijke keuzes maken. Je solliciteert naar de verschillende directiefuncties binnen een bedrijf (Financiën, Sales, Marketing/PR, HR, Productie, etc) en moet hiervoor de ‘juiste skills’ hebben. Daarnaast krijg je een zakelijke bankrekening, doe je belastingaangifte, maak je een balans op, breng je aandelen uit, hou je aandeelhoudersvergaderingen en promoot je de eigen producten. Dit alles doe je door te leren van elkaar en te werken als collega’s. Het programma geeft je ruimschoots de kans de theorie in de praktijk toe te passen. Zowel docenten als leerlingen zijn erg enthousiast over dit programma!

Meer informatie is te verkrijgen bij de heer Van der Sman (fsm@wolfert.nl).

De bedrijven van schooljaar 2018-2019 stellen zich hier voor:  Jong Ondernemen bedrijven 2018 2019

Meer lezen? Kijk op www.jongondernemen.nl
* Jong Ondernemen is een ideële, onafhankelijke stichting zonder winstoogmerk.

Junior Company

Jong Ondernemen bedrijven 2019-2020

Brawl JC
Ben jij ook al tijden op zoek naar een kledingmerk die altijd in de smaak valt en een goede fit heeft? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Wij van Brawl JC starten ons eigen kledingmerk, waarbij wij truien en T-shirts gaan verkopen. We bedrukken alle truien en T-shirts zelf, hierdoor weten wij zeker dat u de beste kwaliteit kleding krijgt aangeleverd. 
We zijn van plan om na de afloop van dit schoolproject het bedrijf nog steeds voort te zetten. Hierdoor blijven we kijken naar de toekomst en gaan we door met het uitbreiden en vernieuwen van ons kledingmerk. Voor verdere informatie kunt u ons bereiken via onze mail: yourbrawl@gmail.com Ook kunt u al onze laatste nieuwtjes vinden op het instagramaccount: @brawl_jc Onze webshop is momenteel nog in de maak. Wij zullen u zo snel mogelijk laten weten wanneer onze webshop online is.

Panuelo
Wij zijn Panuelo, een bedrijfje opgericht door drie gemotiveerde jongens uit 5 havo. We verkopen bandana´s, omdat we denken dat er een gat in de markt zit aangezien ze niet zo veel verkocht worden. We willen ons product helemaal zelf maken en ontwerpen. We hebben daarom grote lappen stof gekocht om zelf de bandana´s eruit te snijden. De bandana´s verkopen we in drie verschillende kleuren: rood, zwart en blauw. Aan ons maakproces van de bandana hebben we ook een maatschappelijk doel gehangen. Zo hebben we de bandana´s af laten werken door ouderen mensen in ruil daarvoor hebben we ze een leuke middag gegeven. De prijs van een bandana is 3,99. Voor meer informatie kan je naar onze instagram pagina: @Panuelo_JC of stuur een mail naar panuelojc@gmail.com

UpperCup
Wij zijn UpperCup, een bedrijfje opgericht door 5 enthousiaste meiden uit 6 vwo. Wij hebben de kans gehad om met school een reis te maken naar Ghana. Naast dat dit een geweldige ervaring was, hebben wij ook problemen gezien die er voorkomen in het land. Eén van die moeilijkheden is de beschikbaarheid van hygiëneproducten als de vrouwen hun menstruatie hebben. Veel meiden kunnen niet naar school of hun dagelijkse dingen doen terwijl zij ongesteld zijn, simpelweg omdat ze geen maandverband of tampons hebben. Er heeft zelfs een meisje zelfmoord gepleegd, nadat ze werd gepest omdat ze ongesteld was en geen producten hiervoor had. 
Hier willen wij wat aan doen. Wij zullen menstruatiecups naar Ghana sturen. Dit zijn cups die het bloed opvangen en schoongemaakt kunnen worden. Hierdoor gaan deze cups veel langer mee. In ruil voor één armbandje, gemaakt met Ghanese kralen, zal er één cup opgestuurd worden. Wil jij ook iets doen om de vrouwen in deze landen te helpen? Neem een kijkje op onze site www.uppercup-jc.com en insta (@uppercup_jc). Hier kan je een armbandje kopen of een donatie doen. Zo kunnen we samen de wereld iets verbeteren!

FyRe
Wij zijn FyRe, vier leerlingen uit 6VWO die het leuk vinden om met kleding bezig te zijn. Daarom hebben wij ervoor gekozen om kleding te gaan verkopen. Wij zullen onze producten niet alleen inkopen en verkopen, maar wij gaan de T-shirts en hoodies zelf met ons ontwerp bedrukken. Als u nieuwsgierig bent naar onze ontwerpen kunt u een kijkje nemen op ons Instagram account “@fyre_jc”. Ook zullen wij af en toe een winactie houden op ons Instagram account, wilt u er zeker van zijn dat zo’n winactie niet aan u voorbij gaat, volg ons dan snel!
Aangezien wij dus zelf kunnen bedrukken hebben wij de mogelijkheid om elk T-shirt/hoodies anders te ontwerpen, zo kunnen we creatief blijven en zal elk product uniek zijn. Zo bedrukken wij ook op aanvraag als u liever een van onze ontwerpen op een andere kleur T-shirt zou willen. De hoodies verkopen wij voor €30,- en de T-shirts voor €15,-.  Voor bestellingen of vragen kunt u ons bereiken via onze E-mail: jcfyre01@gmail.com of via ons Instagram account: @fyre_jc. 

Passie
Ben jij iemand die vaak zijn pasjes kwijt raakt? Dan ben je bij
Passie Op aan het juiste adres! Wij zijn een jong en ondernemend bedrijf dat pasjeshouders van goede kwaliteit op de markt brengt en dat voor een leuke prijs! In onze pasjeshouders kun je 7 pasjes bewaren. Wij vinden het als team erg belangrijk om naar onze klanten te luisteren, dus wees vooral niet bang om je vraag aan ons te stellen. Dat kan uiteraard via social media. Check dan onze Instagram @passie.op of onze Facebookpagina Passie op. Uiteraard zijn wij ook te bereiken via de mail: Passie.op@gmail.com. Ben jij nieuwsgierig geworden? Neem dan snel een kijkje op onze website: www.passieop.nl 

Bottlz
Wij zijn Sam, Zinedine, Zeb en Gonca uit 5 havo van het Wolfert Lyceum samen vormen wij het team van Bottlz. Wij zijn een bedrijf gestart waarmee we gaan proberen om het gebruik van plastic flesjes in onze wereld te verminderen. Het is de laatste tijd erg veel in het nieuws: de plastic soep. Iedereen heeft er wel van gehoordt, maar naar ons idee wordt er toch te weinig mee gedaan. Het is momenteel een groot probleem. Wij vinden dat we daar iets aan moeten doen.Ter vervanging van de wegwerpflesjes hebben wij onze Bottlz. Wij bieden een herbruikbare drinkfles aan. Ons bedrijf biedt een drinkfles van BPA vrij plastic aan. Naast het verkopen van onze milieuvriendelijke fles willen wij graag nog iets doen om het milieu te steunen. Per aankoop van 1 Bottlz gaat 10% naar het goede doel. Als je zomaar een fles aanbiedt heeft iedereen dezelfde en wij van Bottlz worden hier niet vrolijk van. Daarom geven we bij elke fles ongeveer 10 stickers mee. De stickers worden in verschillende categorieën aangeboden, zodat er veel keus is en er voor ieder wat leuks tussen zit. Onze flessen zijn voor iedereen, van jong tot oud, man of vrouw, iedereen kan gebruik maken van onze Bottlz. Wil jij ook een Bottlz? Dat kan. Je kunt ons contacteren via Instagram en e-mail. Instagram: Bottlznl of  e-mail:
Bottlzcompany@gmail.com . We zijn erg benieuwd om te zien hoe jij jouw Bottlz gaat aankleden! 

Jewelic
Wil jij shinen met een leuk armbandje, kettinkje, een set oorbellen of een scrunchie? Dan ben je bij ons, Jewelic, aan het juiste adres! Wij zijn vier enthousiaste en leergierige startende ondernemers die een eigen bedrijf zijn gestart in vernieuwende en modieuze sieraden. Wij hebben een ruim aanbod en variëren ook in verschillende kleuren en materialen. Daarnaast beschikken wij over een goede prijs-kwaliteitverhouding, leveren wij snelle service en houden wij goed persoonlijk contact met onze klanten.
Niet alleen tevreden klanten staan op een, maar ook kinderen staan bij ons hoog in het vaandel. Daarom is ons bedrijf verbonden aan Stichting Jarige Job en doneren wij aan hen bij elk verkocht product een leuk sieraad! Zo maken wij niet alleen jullie blij, maar ook nog eens kinderen die thuis niet de middelen hebben om een leuke verjaardag te kunnen vieren. Want ieder kind verdient een verjaardag en ieder kind verdient het om te shinen. Nieuwsgierig? En wilt u op de hoogte blijven van onze nieuwste producten en acties? Check dan onze Instagram @jewelic.jc of onze Facebookpagina Jewelic JC. Ook zijn wij te bereiken via de mail: jewelic.jc@gmail.com.

Juniormentoraat

Oudere leerlingen helpen jongere leerlingen. Een prachtige daltongedachte! Deze gedachte komt al tot uiting tijdens het tutorleren en in de daltonuren, maar nu ook in het juniormentoraat. Leerlingen uit 5 vwo mogen juniormentor worden van een brugklas. Ze zijn het gehele jaar verbonden aan een bepaalde brugklas. Ze gaan mee op kamp, mee op excursies met die brugklas, zijn de vraagbaak in de wandelgangen en in gezamenlijke daltonuren, wonen (als het rooster het toelaat) af en toe een mentorles bij, enzovoorts. Kortom: een hulpje van de mentor en een veilige vraagbaak voor de nieuwe leerlingen van onze school.

Helaas kunnen 4 havo leerlingen geen juniormentor worden, omdat zij zelf op reis zijn tijdens het brugklaskamp. Het meegaan met het brugklaskamp is een zeer essentiële taak van een juniormentor en daarom kunnen we alleen gebruik maken van 5 vwo leerlingen. Deze leerlingen zitten nu uiteraard nog in 4 vwo en zijn druk bezig met het schrijven van hun motivatiebrief. Want juniormentor, dat word je niet zomaar, daar moet je een selectie voor doorlopen. Begin mei moeten alle motivatiebrieven binnen zijn en eind volgen de sollicitatiegesprekken met alle kandidaten.

Juniormentoren in de dop: heel veel succes!

Met enthousiaste groet,
Natasja Pompen
Teamleider brugklas

Klassenvertegenwoordigers

Alle klassen hebben twee of meer leerlingen gekozen als klassenvertegenwoordiger. Alle klassenvertegenwoordigers samen vormen het leerjaarpanel. Door dit orgaan op te starten, worden de leerlingen vertegenwoordigd naar andere geledingen binnen de organisatie en de leerlingsparticipatie vergroot.

Het leerjaarpanel functioneert tevens als advies- en overlegorgaan voor docenten en management. Zo vindt er na elke periode een gesprek plaats tussen de klassenvertegenwoordigers en hun teamleider om de afgelopen periode te evalueren.

De klassenvertegenwoordigers van de bovenbouwklassen zijn in 2019-2020 bezig geweest met het maken van een opzet voor het rooster in de toetsweek. De ervaring leert inmiddels dat hun concept overgenomen kan worden. De leerlingen hebben dus een toetsweek naar hun gelieven.

We gaan dit schooljaar ervaren waar het leerjaarpanel haar bevoegdheden nog meer kan gebruiken.

Leerjaarpanel

Bij een daltonschool hoort natuurlijk dat leerlingen mogen meepraten over allerlei zaken in en rond de school. Dit gebeurt via het leerjaarpanel.

Het leerjaarpanel komt op voor de leerlingen. Je kan ons benaderen als je vindt dat een leraar zich niet aan de leefregels of het leerlingstatuut houdt, maar ook als je vindt dat iets op school beter kan.

Elk jaar opnieuw worden er verkiezingen gehouden. In iedere klas kiezen de leerlingen 1 vertegenwoordiger. Hij/zij zal de klas gedurende het jaar vertegenwoordigen in het leerjaarpanel. Na een vergadering is het gebruikelijk dat de klassenvertegenwoordiger in de mentorles vertelt wat er besproken is. Zo houd je je medeleerlingen op de hoogte. Ook kan de klas eventueel punten voor een volgende vergadering aandragen. Die kan de vertegenwoordiger weer melden aan de secretaris of de voorzitter van het leerjaarpanel.

Het leerjaarpanel vergadert minimaal eenmaal per periode, dus viermaal per jaar. Deze vier vergaderingen worden bijgewoond door de directeur, die als aanspreekpunt dient en veel informatie voorhanden heeft. Daarnaast zullen er ook vergaderingen zonder de directeur zijn, maar er zit wel altijd een begeleider bij de vergaderingen; dit is vaak een docent.

Dus heb je ideeën, suggesties of heb je een mening over schoolzaken, vertel het aan je klassenvertegenwoordiger (wat je misschien zelf bent).

Maatschappelijke stage

In de derde klas ga je kennismaken met onbetaald vrijwilligerswerk. Hoofdzaak is dat je je inzet voor een ander en de samenleving. Vrijwilligerswerk is goed voor de maatschappij, maar het is ook goed voor jezelf. Je leert nieuwe mensen kennen en je ontdekt waar je goed in bent. Je mag alle uren besteden aan dezelfde stage, maar je kunt ook verschillende dingen doen. Op school kun je informatie en tips krijgen, zoals adressen van stagebemiddelaars en vrijwilligersorganisaties, maar de stageplek moet je zelf regelen, zodat je kunt kiezen wat bij je past.

Je kan je bijvoorbeeld inzetten voor een beter milieu, culturele activiteiten organiseren, voorlezen aan kinderen, helpen als begeleider bij evenementen op school of in een culturele instelling. Je kan helpen bij organisaties op het gebied van ICT en media. Je kunt zelf een actie bedenken om geld in te zamelen voor een goed doel, zoals 3FM Serious Request van het Nederlandse Rode Kruis, noem maar op. Wij zijn enthousiast en jij hopelijk ook, als je met de maatschappelijke stage aan de slag gaat!

Voor alle details, klik HIER.

Sporten

Op het Wolfert Lyceum organiseren we veel sportactiviteiten onder schooltijd, maar ook na schooltijd. Ben jij ook sportief en wil je kennismaken met verschillende sporten? Wat vind jij bijvoorbeeld van:

  • Choreografie dansen of kickboksen? Je kunt dit doen tijdens de VVV-uren!
  • Korfbal, volleybal, voetbal, rugby, 10-bal, hockey en nog meer? We doen dit tijdens sportdagen!
  • Hardlopen? We organiseren jaarlijks de Wolfert Lyceumloop, een 5 km parcours door het Bergse Bos.
  • Hockey? We doen jaarlijks mee aan het regionale schoolhockeytoernooi. Het is een leuke manier om met andere schoolgenoten kennis te maken. Je kan deelnemen op elk niveau, het is sportief maar bovenal heel gezellig!
  • Durf jij de strijd aan te gaan met het docententeam? De leerlingen kunnen de docenten uitdagen voor sportieve hockeybattles of voetbalwedstrijden.
  • Kennismaken met alternatieve sporten? Wat dacht je van freeerunnen of burnball?

Keuzeprogramma sport
Het Wolfert Lyceum biedt een speciaal sportprogramma dat je in het laatste schooljaar helemaal zelf moet samenstellen. Het zit boordevol nieuwe, uitdagende en ook een paar bekende sporten! Superleuk! Je kiest per blok van drie weken een sport.

VVV-uren

Tijdens de daltonuren starten er drie keer per jaar nieuwe VVV-uren. VVV staat voor verdiepen, verbreden of verbeteren. Je kunt uit een groot aantal activiteiten kiezen, zoals 3D-printen, Spaans, filosofie, zangles, Chinees of Zumba dansen. Tijdens de VVV-uren kun je ook extra hulp krijgen voor Nederlands, Engels of wiskunde.

Zit je in klas 1, 2 en 3 dan doe je tijdens de daltonuren mee aan VVV-uren: Verbreden, Verdiepen of Verbeteren. In overleg met je docenten en je mentor wordt eerst besloten of je het beste bij verbeteren geplaatst kan worden, maar is dit niet het geval dan kan je zodra de inschrijving start zelf via het formulier in Magister kiezen uit een ruim aanbod verbredende- en verdiepende lessen.

Leerlingen die het hele schooljaar meedoen aan de activiteitencommissie, debatteam en/of Frans DELF hoeven zich voor een extra VVV-module NIET in te schrijven (mag uiteraard wel als je wat extra’s wil doen!). Leerlingen uit klas 1 doen vanaf periode 3 mee aan de VVV-uren, dit i.v.m. extra mentorles in periode 1 en 2. Leerlingen uit klas 3 doen in periode 3 een VVV-uur profielkeuze.

Wij wensen jullie veel plezier!

VVV Regels En Afspraken

VERBETEREN (docent schrijft in)
De leerlingen zien een toelichting van alle vakken in Magister.

VERBREDEN/VERDIEPEN (leerling schrijft in)
De leerlingen zien deze VVV-uren in Magister:

Je kunt uit een groot aantal activiteiten kiezen, zoals:

3D-techniek
Tijdens dit VVV-uur leer je hoe onze ogen samen met de hersenen ervoor zorgen, dat wij de wereld in 3D zien. Daarnaast leer je hoe verschillende 3D-brillen en 3D- tv’s werken. Tenslotte bouw je je eigen 3D-bril voor je smartphone.

Antibiotica gezocht
Tijdens dit practicum ga je op zoek naar nieuwe antibiotica!

Beleggen op de beurs
Veel mensen zijn rijk (en arm) geworden op de beurs! Hoe werkt dat nu? Misschien word jij ook rijk?

Biologie in de bovenbouw
Wil je weten wat het niveau is van biologie in de bovenbouw? Ben je benieuwd naar de onderwerpen die we behandelen? Wil je graag een lesvoorbeeld zodat je weet wat je kiest? Kom naar het VVV-uur “Biologie in de bovenbouw”!

Creatief schrijven en bloggen
Altijd al willen weten hoe je jouw meesterwerken op een blog op internet kunt publiceren? Of wil je juist beter leren schrijven of leren hoe je je goed in woorden kunt uitdrukken? Bij het VVV-uur creatief schrijven leer je het allemaal. Door middel van verschillende schrijfopdrachten je de mooiste werken die je ook nog eens kunt delen op jouw eigen persoonlijke weblog. De weblog kun je vervolgens weer helemaal naar jouw eigen zin stylen.

Cryptografie (geheimschrift)
Bitcoin en Blockchain is gebaseerd op asymmetrische versleuteling. Hier leer je wat de wiskunde daarachter is en hoe je dat toepast.

Debatteren voor beginners
Wil je graag leren hoe je mensen kunt overtuigen en discussies kunt winnen? Of wil je gewoon leren hoe je kunt presenteren en argumenteren als baas? Schrijf je dan in voor het VVV-uur debatteren! In deze module zul je les krijgen van leerlingen uit de 5e en 6e klas die zelf lid zijn van het debatteam.

Delftsblauw schilderen op tegel
Een workshop waarbij je een ontwerp maakt voor een keramisch gebruiksvoorwerp en dit in Delftsblauw gaat beschilderen.

Drama in de bovenbouw
Twijfel je over Drama in de bovenbouw? Wat gaan we dan doen? Hoe zien de verschillende jaren eruit? Of wil je gewoon nog meer spelen? Schrijf je dan vooral in voor dit VVV-uur! Gezellig wordt het in ieder geval!

DIY
Ben jij ook zo’n fan van Jill? http://web.avrotros.nl/jill/ Ben jij altijd op zoek naar originele ideeën en tips om zelf te knutselen of te ‘koken’ en ben je gek op mode en beauty? Dan mag je het VVV DIY niet missen! Aan de hand van Jill’s ideeën gaan we elke les iets knutselen. Jill heeft een heel eigen stijl. Ze daagt jou uit om creatief te zijn en je fantasie te gebruiken. Ze laat zien dat je met minimale middelen zelf iets kan maken.

Erfelijkheidsonderzoek m.b.v. fruitvliegjes
Altijd al willen weten hoe je aan de ogen van je moeder komt? Of waarom je zoveel op je vader lijkt? Wil je kunnen voorspellen hoe groot de kans is dat jij, jouw toekomstige kinderen, broers of zussen dezelfde eigenschappen in het DNA hebben staan? Schrijf je dan in voor het VVV-uur “Erfelijkheidsonderzoek m.b.v. fruitvliegjes”. Je leert hier hoe de overerving van eigenschappen in zijn werk gaat en we doen een experiment met fruitvliegjes.

Franse sprookjes
Verteller van een Frans sprookje, gedicht, verhaal met een mooie klemtoon. Dat ga je doen! Je mag zelf kiezen tussen verschillende verhalen. In samenwerking en met de ondersteuning van de leraar ga je zoeken om op de beste manier te spreken waardoor je verhaal spannend wordt. Om dit nog levendiger te maken zal je ook nog zoeken naar een filmpje die bij jou verhaal past. Aan het einde heb je een bijzonder product gemaakt, echt Frans. Aan het einde mag je zeggen dat je een ‘Franse verteller’ bent.

Fysiek Theater
Zonder tekst toch een heel verhaal kunnen vertellen, emoties overbrengen, sfeer creëren. Dat is waar dit VVV-uur over zal gaan. Naast het feit dat iedereen (ja iedereen!) kan dansen. Zorg dat je je haar vast hebt, geen sieraden aan, makkelijk zittende kleding (sport-/bewegingskleding) aan hebt en flexibele sportschoenen of dansschoenen, als je die hebt.

Gebarentaal
Ben jij benieuwd hoe je bepaalde dingen zegt tegen iemand die slechthorend of doof is? Dan is dit vvv-uur iets voor jou! We gaan in op de basis van de Nederlandse gebarentaal en je leert bijvoorbeeld je naam spellen in gebarentaal.

Geheugenpaleis
In deze lessenserie gaan we zelf een geheugenpaleis bouwen . We beginnen natuurlijk simpel (misschien kun je je eigen huis in gedachten nemen) met weinig kamers. Op deze manier maak je kennis met een andere manier van leren. Misschien werkt die manier voor jou heel goed.

Geogebra 
Een onderdeel dat nu nog vaak wordt overgeslagen in de wiskundeboeken: Geogebra. Leer in dit (verbredings) vvv-uur hoe je met Geogebra constructies en tekeningen (2D/3D) van wiskundige figuren kan maken, hoe je grafieken van functies/formules kan tekenen, vergelijkingen kan oplossen en gegevens kunt analyseren.

Ghana Shakers
Asaluta! Een shaker uit Ghana. Een Afrikaans percussie instrument/speelgoed waarmee je leuke ritmes en trucjes mee kan uitvoeren. Tijdens deze module leer je met één of twee handen ritmes/trucjes shaken.

Gitaar voor starters
Ooit gitaar willen spelen? Dit is je kans. Voor absolute beginners!

Grimeren! Pimp je personage
Altijd al schminken/grimeren willen leren? Schrijf je dan nu in voor dit VVV-uur. Je leert hier de basistechnieken van het grimeren. Een dier, een wond, een opa of een heks, je kunt ‘t zo gek niet bedenken! De ene keer zit je model, de andere keer ben jij de grimeur! Ps. Neem een handdoek mee. Ik zorg voor de rest.

Handschrift verbeteren
Krijg je vaak commentaar op je handschrift, of is het zelfs zo erg dat je je eigen handschrift niet meer kan lezen? Geef je dan nu op voor deze spoedcursus handschrift verbeteren!

Japans voor beginners
In de cursus leer je in zes lessen de basisgrammatica van het Japans. Daarnaast is er aandacht voor het schrijven in het Japans, hiragana en kanji en spreken en luisteren. Elke les leer je nieuwe woorden schrijven in hiragana en katakana. Je leert ook Japans te spreken.De eerste lessen beginnen met eenvoudige zinnen en elke les worden nieuwe zinsdelen toegevoegd, lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp, bepalingen, aanwijzende voornaamwoorden etc. Na zes lessen kun je eenvoudige zinnen maken, schrijven in het hiragana, ken je ongeveer 50 kanji-tekens, heb je een behoorlijke woordenschat  en ook nog eens veel geleerd over de Japanse cultuur. Als je je inschrijft, moet je er wel rekening mee houden dat er wat huiswerk is: woordjes leren, schrijven in hiragana en kanji.

Japans Papier maken
Tijdens dit VVV-uur ga je papieren kaarten maken. Met zelfgemaakte papier pulp maak je een basiskaart. Je moet wel een beetje van geklieder houden want er komt veel water bij kijken! Met kleur, bloemen, kruiden, stempels en glitter maak je er een persoonlijke kaart van. De mogelijkheid om een eigen ontwerp te maken en uit te voeren is na de basisles voor iedereen haalbaar.

Je eigen sinterkerst-en-nieuw spel maken
Heb je altijd al graag zelf een spel willen ontwerpen? In dit VVV uur krijg je de tijd om in een groepje een spel te bedenken voor sinterklaas, kerst of oud&nieuw! Hopelijk wordt het zo een leuk spel dat je het met de feestdagen met je hele familie kan spelen!

Jongleren
Altijd al een keer met drie ballen willen jongleren? Iedereen kan dat leren. In zes lessen gaan we dat aanpakken. Daarna kan je met alles jongleren: eieren , jeu de boule ballen, appels, noem maar op. “Ik kan het niet!” FOUT… ik kan het nog niet!” Voor leerlingen die al kunnen jongleren, zijn er extra trucs en jongleren met kegels.

Kickboksen
De basistechnieken; verschillende trap en stoottechnieken tegen een stootkussen, waarbij niet de kracht maar de techniek centraal staat, komen aan bod. Zo leer je hoe jij jezelf kan verdedigen.

Maak je eigen Mondriaan
Maak je eigen Mondriaan! Het ziet er zo makkelijk uit, dat kan toch iedereen? Klopt. Je kan hem zelf ook maken. Je gaat hem ook maken, alleen dan wel jóuw eigen Mondriaan. We duiken een beetje in de ontstaansgeschiedenis van die ogenschijnlijk super simpele schilderijen, om vervolgens ons eigen vlakken schilderij te componeren. Met behulp van tape en verf maak je jouw eigen Mondriaan.

Mediawijsheid
Welke foto past bij jou? We posten tegenwoordig heel veel foto’s van onszelf op de sociale media. Dit levert de ene keer leuke, maar een andere keer misschien minder leuke reacties op. Hoe komt dat?  En geven al die foto’s in de sociale media een echt beeld van iemand zijn leven? Neem je Chromebook en/of telefoon mee.

Mindmap maken
Moeite met informatie onthouden? Met een mindmap wordt het al een stuk makkelijker. Mindmappen is een hulpmiddel bij het onthouden van informatie. Het sluit aan bij hoe je hersenen werken en helpt je je gedachten te ordenen, verbanden te leggen en onderscheid te maken tussen hoofd- en bijzaken. En dat allemaal op een creatieve manier met kleuren, symbolen, tekeningen, woorden en vormen.

Musictour
De Musictour is een lessenreeks met 6 lessen die gaan over verschillende muziekstijlen. Per les wordt er één muziekstijl uitgelicht waar we mee aan de slag gaan. We gaan kijken naar de geschiedenis ervan, de artiesten die bij de muziekstijl horen en de praktische dingen zoals kenmerkende melodieën, akkoorden en ritmes. De eerste les zal als introductie dienen van de lessenreeks en het eerste genre zal besproken worden. De zesde les wordt door de klas zelf bepaald dit zal ook tijdens de eerste les besproken worden. Er wordt een poll aangemaakt waarin leerlingen zelf kunnen kiezen welk soort genre ze graag willen bespreken. De genres die worden besproken zijn: pop, filmmuziek, rock / blues, klassiek, hip hop en op aanvraag van leerlingen.

Muzikaal talent?
Wil je muzikaal talent ontdekken?

Ontdek je eigen schrijfstijl!
Leerlingen ontwerpen hun eigen casino spel. Ze krijgen eerst wat theorie (kansberekening) die als hulp kan dienen voor het ontwerpen van een spel. We zullen bestaande spellen analyseren. Daarna gaan de leerlingen zelf bedenken wat voor spel ze willen maken en hoe. Het moet wiskundig onderbouwd worden (waarom je als bank winst maakt). Op de grote casino dag ga je inzetten op elkaars spellen. De groep met de hoogste winst wint!

Plannen? Makkie!
In dit VVV-uur leer je precies wat je moet doen om een goede planning te maken. Je weektaak plannen geeft je meer overzicht in wat je nog moet doen en hoeveel tijd je dat gaat kosten. Na deze module is plannen voor jou een makkie!

Plantjes en groei
Wij willen vaak graag dat plantjes groeien. Wat werkt wel en niet bij de groei van planten? We gaan kijken naar de groei van plantjes onder verschillende omstandigheden en proberen te verklaren waarom dat zo is!

Plantenbakken bouwen voor op het schoolplein
Gek op bouwen? Ben je graag aan het werk met je handen? Zin om te helpen met het opfleuren van het schoolplein? Doe dan mee met het VVV-uur plantenbakken bouwen en bouw een houten plantenbak voor op het schoolplein!

Plint poster maken
Je eigen plintgedicht!

je eigen tekst
je eigen beeld
je eigen poster

Je gaat samen met mevrouw Hoya-Martinez en mevrouw Visser ervoor zorgen dat we voortaan geen plintgedichten meer in hoeven te lijsten, maar dat we Wolfert Lyceum gedichten op kunnen hangen! We maken nieuwe gedichten èn nieuwe beelden, en zullen de resultaten af laten drukken.

Rubiks Kubus
Wil jij ook de 3×3 Rubiks kubus leren oplossen? Schrijf je dan in voor de VVV uur ‘Rubics Kubus’. Tijdens deze VVV-uur leer je hoe je eenvoudig in een zestal stappen de Rubiks kubus in minder dan drie minuten kunt oplossen. VVV uur is alleen bedoeld voor beginners, dus niet inschrijven als je de Rubiks Kubus al weet op te lossen.

Schaken
Heb je altijd al willen leren schaken? Weet je al hoe de stukken bewegen, maar wil je graag beter worden in het spel? Kun je goed schaken en wil je nog meer tactieken leren om het spel winnend te spelen? Is jouw antwoord op één van deze vragen “ja”? Dan is het VVV-uur Schaken jou op het lijf geschreven! In deze module kun je vanzelfsprekend leren schaken. Indien je dit al kan, dan heb je in deze module de mogelijkheid verschillende tactieken te leren om iemand mat te zetten of om materiaal te winnen. Vanzelfsprekend worden er ook partijen gespeeld, maar het uitgangspunt van deze module is jezelf verbeteren in het schaakspel, ongeacht op welk niveau je je nu begeeft. Spreekt dit jou aan, schrijf je dan nu in!

Spaans
Voordat je verder leest: klik op de link en luister naar deze zomerhit: https://www.youtube.com/watch?v=kJQP7kiw5Fk Klinkt leuk, toch? Als je zelf Spaans wilt leren spreken, is het een goed idee om je voor deze introductie in de Spaanse taal in te schrijven. Espero que nos veamos pronto!
Spaghetti Bruggenbouw
Bouw een oersterke brug met … spaghetti!

Stilleven op doek schilderen

Superhero Science Superman, Thor, Iron Man, de Hulk, Wolverine, Storm, Spiderman, Captain America, Green Lantern. Stuk voor stuk superhelden die bijzondere krachten bezitten. Een vraag die vaak gesteld wordt is: “Kan dat ook in het echt?”. Dat is de vraag die we in deze cursus gaan beantwoorden. Welke bovennatuurlijke krachten moeten deze superhelden bezitten om te doen wat zij doen? En wat is er echt op elke manier die we kunnen bedenken onmogelijk? Wil jij weten waarom jouw favoriete superheld de superschurken kan verslaan met zijn eigen speciale gave? Schrijf je in voor “Superhero Science”.

Verhalen schrijven
Schrijf je zelf wel eens een verhaal of heb je een verhaal in je hoofd dat je een keer wilt opschrijven? We gaan het volgende doen: hoe verwerk je alle zintuigen in je verhaal, hoe kun je meer laten zien zonder alles uit te leggen en hoe schrijf je een boeiende dialoog. Als voorbereiding kun je alvast je oor te luisteren leggen en opvallende uitspraken noteren. Je kunt ook je eigen verhalen of verhaal opzet meenemen. Neem in ieder geval een lekker schrijvende pen mee en als je wilt een mooi schrift.

Wanna be a lama?
“Heb je altijd al eens vast willen zitten in een draaideur? Of een koe met hoogtevrees willen spelen? Heb jij geniale ideeën voor ‘Ik wil graag zien…..’ schrijf je dan nu in voor het gezelligste VVV-uur van het Wolfert Lyceum. Wanna be a Lama? Ik zie jullie graag daar!”

Waterraket

Werken met Google Maps en Google Tourbuilder
Wat weet je van Google Maps en wat kan je ermee doen? Een adres opzoeken natuurlijk, ermee navigeren maar er kan veel meer!. En als je dan weet wat je ermee kan doen, kan je met Google Tourbuilder geweldige presentaties maken voor elk vak!. Heel anders dan een “saaie” Powerpoint, Prezi of Google Presentations.

Wiskunst
Wiskunst komt eigenlijk neer op het feit dat creativiteit en wiskunde vaak hand in hand gaan. Dat kun je zien bij kunstenaars die zich door de wiskunde laten inspireren maar ook bij wiskundigen die hun kennis op een creatieve manier inzetten en daarbij nieuwe oplossingen bedenken.

Yoga
Het doel van de Yoga lessen is om door middel van meditatie, ademhalingsoefeningen en concentratie je lichaam en geest te kunnen ontspannen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van allerlei poses/bewegingen om de ademhaling onder druk onder controle te brengen.

Zangles
Je wordt natuurlijk niet de nieuwe winnaar van de Voice (alhoewel … wie weet), maar in dit VVV-uur leer je de techniek achter het zingen. We gaan oefeningen doen, zodat je je ademhaling ondersteunend kan gebruiken bij het zingen en we gaan vooral veel plezier hebben en leuke liedjes zingen. Hopelijk tot snel bij het VVV-uur zangles!

Zelf verf maken zoals de Italiaanse oude meester
We gaan zelf verf maken en vervolgens leren schilderen zoals de oude meester uit de Italiaanse Renaissance. Schilder je eigen geboorte van Venus.

Wiskunde D (examenvak)

Je mag wiskunde D als profielvak (alleen bij NT!) of als vak in het vrije deel kiezen als je ook wiskunde B hebt gekozen. Je volgt dan dus twee wiskundevakken, namelijk B en D. Wiskunde D biedt vooral een verbreding van wiskunde B.

HAVO:
De verbreding krijg je door kansrekening en statistiek (belangrijk bij allerlei vervolgstudies) en ruimtemeetkunde (belangrijk bij veel technische studies). De verdieping krijg je door een flinke uitbreiding van de toegepaste analyse. Dat betekent onder andere dat je met meer typen functies te maken krijgt dan bij wiskunde B. Onderwerpen zoals kansrekening en ruimtemeetkunde zijn niet moeilijker dan de onderwerpen die je bij wiskunde B krijgt. Als je wiskunde D kiest is het belangrijk dat je wiskunde leuk vindt en dat je er veel tijd in wilt steken.

VWO:
Hierdoor krijg je te maken met onderwerpen als kansrekening, statistiek, analytische meetkunde, dynamische modellen, lineaire algebra en complexe getallen. Wiskunde D is over het algemeen niet moeilijker dan wiskunde B. Bij veel vervolgstudies aan universiteiten en hogescholen krijg je te maken met onderwerpen uit wiskunde D.