Internationalisering op Wolfert Lansing

De wereld om ons heen wordt steeds kleiner. Onze internationale contacten worden steeds meer en hechter. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen wereldburgers worden en meer zien en ervaren van de wereld. Een goede manier van de wereld ervaren is om leerlingen samen te laten werken met leeftijdsgenoten in het buitenland. Het doel van internationalisering is om de wereld om ons heen te leren kennen en te leren over andere culturen en gewoonten.

Programma van internationalisering

Wij streven ernaar dat elke leerling aan minstens één internationaliseringsproject deelneemt. Dit kan door middel van eTwinning, een internationale werkweek (naar Spanje of Engeland), een excursie in binnen- of buitenland, een uitwisseling met een partnerschool in het buitenland of door internationale activiteiten in Nederland. We verwachten van de leerlingen dat ze openstaan voor verschillende culturen en de activiteiten die wij bieden.

Global studies

Op Wolfert Lansing krijgen alle mavo-leerlingen het vak global studies (gls). De lessen global studies worden volledig in het Engels gegeven en zijn internationaal georiënteerd. Tijdens deze lessen wordt aandacht besteed aan zogenaamde ‘global issues’, zoals United Nations, Global security en European Union. Ook worden internationale projecten als eTwinning en EUMIND tijdens deze lessen uitgevoerd. Het doel van de lessen is om de leerlingen verder te laten kijken dan hun eigen omgeving.

Bij eTwinning maken leerlingen aan de hand van een klein project met een bepaald onderwerp contact met leerlingen uit Spanje. Het kan dan gaan over dagelijkse activiteiten en cultuur, maar ook over de gezondheid in Nederland. De leerlingen gaan dan op verschillende manieren alles met elkaar vergelijken. Ook het EUMIND-project is in grote lijnen op deze manier opgezet. Leerlingen doen in Nederland onderzoek over bepaalde onderwerpen en werken hierbij gelijk aan hun onderzoeksvaardigheden. Het onderzoek wordt ook door Indiase leerlingen uitgevoerd. Vervolgens wordt er een vergelijking gemaakt tussen de verschillen in India en in Nederland. De uitwisseling met India is in het kader van dit project.

Waarom internationalisering?

Een uitwisselingsproject is bedoeld om leerlingen een bredere kijk op de wereld te bieden en zichzelf te laten ontwikkelen tot wereldburger. Leerlingen maken kennis met andere culturen. Ze leren iets over andere gewoonten en de taal, die ze vervolgens kunnen oefenen in de praktijk. Een uitwisseling draagt ook bij aan de persoonlijke ontwikkeling van een kind. Zo wordt er een beroep gedaan op hun inlevingsvermogen en leerlingen leren zich aan te passen. Naast deze aspecten zijn er nog meer dingen die bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling, maar wat ver uitsteekt boven de rest is het ontwikkelen van zelfvertrouwen en zelfredzaamheid. Een uitwisseling zorgt vaak voor blijvende internationale contacten en vriendschappen. Leerlingen die aan een uitwisseling hebben deelgenomen, vinden dit vaak één van de hoogtepunten van hun schoolloopbaan.

Partnerscholen

India: St. Gregorios high School, Mumbai (EUMIND en uitwisseling)

Spanje:  IES Diego Torrente Pérez, Cuenca (E-twinning)

Cambodja: Bavel High School, bavel (werkweek)

Buitenlandreizen in leerjaar 3

Engeland

Aan het einde van het 3e leerjaar hebben we al jaren de ‘England Trip’ staan. Elk jaar net even anders maar elk jaar een ontzettend leuke ervaring.

We vertrekken met de hele groep vanuit Bergschenhoek met de bus naar Calais om daarvandaan met de boot Het Kanaal over te steken. De reis op zich is altijd al een hele (gezellige) belevenis. Onderweg stoppen we in Canterbury, zodat tegen de tijd dat we op onze eindbestemming zijn aangekomen, de leerlingen al heel veel van Engeland gezien en ervaren hebben.

Doelstelling van deze reis is om de leerlingen onder te dompelen in de Engelse taal en cultuur en ze niet alleen een geweldige week te laten beleven, maar ze ook te laten ervaren hoe goed ze zich met hun Engelse taal staande kunnen houden in Engeland.

Dit doen we o.a. door de leerlingen in kleine groepjes in Engelse gastgezinnen onder te brengen. Ze eten ‘s avonds en ‘s ochtends met het gezin mee en oefenen zo niet alleen hun Engelse taal, maar ervaren ook het dagelijks leven in een Engels gezin. Hoewel dit in het begin vaak nog heel spannend voelt, is na de eerste kennismaking het ijs altijd heel snel gebroken.

Verder draaien we op een Engelse school mee en ondernemen we allerlei verschillende culturele en sportieve activiteiten. Natuurlijk is er tussen alle activiteiten door ook voldoende tijd voor de leerlingen om met elkaar hun ervaringen te delen en samen de stad in te duiken.

De bestemmingen in Engeland variëren per jaar, maar we zoeken uiteraard altijd als standplaats een mooie Engelse stad uit waar genoeg in de omgeving te doen is. Zo zijn we al een aantal keer in Londen geweest en in schooljaar 2017-2018 in Cambridge. Een prachtige oude Engelse universiteitsstad in een mooie omgeving.

Spanje

Aan het einde van het derde leerjaar staat de reis naar Spanje op de agenda. Deze reis is bedoeld voor leerlingen die het vak Spaans als keuzevak volgen. Het doel van deze reis is om de leerlingen onder te dompelen in de Spaanse taal en cultuur.

We vliegen vanaf Rotterdam naar Girona waar we verblijven in de mooie badplaats Tossa de Mar. Wij hebben een vol programma waarbij wij de omgeving gaan ontdekken en een volle dag de bruisende wereldstad Barcelona bezoeken (o.a. de Sagrada Familia, de fonteinen van Montjuic, het pretpark Tibidabo en andere hoogtepunten).

In Tossa de Mar, een toeristische badplaats aan de Costa Brava, zullen de leerlingen onder andere een dagdeel stage lopen op een camping en een kanotocht maken in de Middellandse Zee. Er zullen verschillende opdrachten zijn met als doel de Spaanse taalvaardigheid en de kennis van de Spaanse cultuur te vergoten.